Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Kultura Výstava

Odstřihnout se od kontroly

Vídeňská Kunsthalle představuje Williama Burroughse a jeho metodu střihu

60 A R41 2012
60 A R41 2012 • Autor: Respekt
Americký spisovatel William S. Burroughs (1914–1997) je znám především svými romány, stejně úspěšně se však věnoval výtvarné činnosti a zvukovým experimentům. A jak ukazuje rozsáhlá výstava koláží, maleb a filmů v pěti sálech vídeňské Kunsthalle s názvem Cut-ups, Cut-ins, Cut-outs, jeho odkaz je stále inspirující.

Burroughs nikdy nebyl autorem, který by si dělal starosti s tím, jak se má psát. Pravidla si vždy stanovoval sám. Narážel kvůli tomu u kritiky, u čtenářů i cenzury. Ale čas mu dal za pravdu. Jeho ikonický román Nahý oběd, vydaný poprvé v roce 1959 a o pět let později nařčený z obscenity, se nepodobal žádné jiné próze. O knize plné halucinačních obrazů vzniklých v drogovém rauši, jež proslula především „šokujícím“ obsahem, sám autor tvrdil, že do ní „můžete vstoupit v libovolném místě křižování“. Již tehdy v mnohém předjímal experimenty, kterým je z velké většiny věnována právě vídeňská výstava.

Štít i zbraň

Na jiném místě Nahého oběda čteme, že „slovo se dělí do jednotek, které by měly být z jednoho kusu a tak by také měly být chápány, tyto části ale mohou být v libovolném pořádku, spojovány tam i zpět, dovnitř i ven, zepředu a zezadu“. A přesně to také Burroughs dělal počínaje podzimem 1959. Tehdy v Paříži objevil metodu střihů. Nejprve přeložil na čtyřikrát popsaný list papíru – ať to byl jeho vlastní text, přepsaný článek z novin či úryvek ze Shakespeara, Joyce, Rimbauda nebo Kafky. List pak podél přehybů rozstříhal a z takto získaných čtvrtin sestavoval nové stránky. Na místech, kde se stýkaly střihy, vznikala nová slovní spojení – a ta pak přepisoval načisto. Tímto krkolomným postupem získával věty plné poetického napětí a imaginativnosti.

2012_obalka_R41
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 44 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

2012_obalka_R41
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 44 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte