Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Přílohy

Budoucnost dopravy ve městech

V Česku má přezdívku socka. Už nějaký
čas ale není důvod, abychom veřejnou
dopravou necestovali ve městech
podstatně pohodlněji než v autech.

Evropa v poslední době nemá zrovna pověst světadílu, který by měl ostatním říkat, co mají dělat. Minimálně v jednom ohledu to ale platí a ještě dlouho platit bude. A to ve veřejné dopravě.

Máme štěstí, že naši předci velmi rychle, vlastně už se vznikem průmyslu, bohatnutím a rozšiřováním měst pochopili, že bez centrálně řízených dopravních služeb bude život ve městech podstatně horší než s nimi. Díky tomu je teď v Evropě veřejná doprava samozřejmostí a jde jen o to, jak dobře si ji umíme zorganizovat.

K ocenění této skutečnosti stačí vyjet mimo starý kontinent – třeba do Asie nebo i Spojených států, kde vidíme, o kolik je teď těžší v přelidněných městech s usazenými vlastnickými vztahy veřejnou dopravu vymýšlet a stavět. A jak se o to všichni snaží.

Veřejná doprava je víc než mechanismus, neosobní síť, jakou představuje třeba vodovod.  Vytváří živé prostředí, do kterého obvykle vstupujeme hned po příjezdu do velkého města a skrze něž se s velkým městem loučíme. Trávíme v něm dva kritické úseky našich denních rozvrhů – ráno a večer, utíkáme do něj před počasím nebo pastí automobilových kolon.

Veřejná doprava vytváří prostředí, kde si prohlížíme tvory zvané spoluobčané, na něž při pohybu v ulicích nemáme čas. Veřejná doprava nám vydatně pomáhá život ve městě milovat, nebo ho nenávidět. 

Tato příloha by chtěla vysvětlit, že chytrý přístup má překvapivě velkou šanci zařídit to první.

38 1 • Autor: Respekt
38 1 • Autor: Respekt

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 38/2012 pod titulkem Budoucnost dopravy ve městech