Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost

Tahle trať není pro chudé

„Zatím je to jen naleštěný projekt, kterým se mocní
chtějí ukázat světu,“ kritizuje budování sítě rychlovlaků v Číně šanghajský inženýr Jin. To se ale může rychle změnit.

Na vlakovém nádraží v jihočínské přímořské aglomeraci Kuang-čou rozhodně není žádná tlačenice. Stanice nejrychlejšího vlaku na světě je dimenzovaná pro několikanásobně vyšší počet cestujících, ale zatím se sem nikdo moc nehrne. Futuristická stavba s vysokými stropy vypadá spíše jako letištní než jako nádražní hala. A letištím se podobá i bezpečnostní kontrola: cestující pokládají zavazadla a kovové předměty na pás směřující k rentgenovým snímačům. Za pár minut se z jižního nádraží v Kuang-čou směrem do středočínského Wu-chanu rozjede souprava, která je navzdory poněkud ordinérnímu jménu Harmony Express považována za jeden ze zázraků techniky. Vyjede ze dvanáctimilionového města, kde je koncem listopadu možné chodit jen v tričku s krátkým rukávem a podél trati rostou palmy. Za tři hodiny ujede 968 kilometrů a dorazí do města, kde je nutné si obléknout svetr a podzimní bundu.

Vedle přistaveného vlaku ženy v uniformách myjí nástupiště. Některé ho vytírají mopem, jiné klečí na zemi a hadrem čistí peron. Přední kabina vlaku připomíná kokpit letadla a jeho piloti se právě chystají ke startu. Je přesně jedenáct ráno a jízda, která pro čínské vedení symbolizuje další krok směrem do světové elity, právě začíná.

Všechno je…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 46 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].