0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura16. 1. 20118 minut

Překročit Rubikon

Jan Hřebejk už nechce svými filmy jen bavit

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Kdo má Jana Hřebejka zafixovaného jako autora zlidovělých nostalgických komedií podle knížek Petra Šabacha, bude překvapený jeho novým filmem Nevinnost. Nenajdete v něm jediný odlehčený tón. Jeho hrdinou je vážený lékař v podání Ondřeje Vetchého: ten je zatčen kvůli podezření z pohlavního zneužití své nezletilé pacientky. Podobně jako v předchozí Kawasakiho růži (2009) zkoumá scénář Petra Jarchovského, jak vážné obvinění zasahuje do mikrokosmu vztahů rozvětvené rodiny.

Ve vinném baru Bokovka, kterému se jako jeden z šesti spřátelených podílníků stará o PR, vypráví třiačtyřicetiletý režisér, jak se ono zvážnění promítlo do atmosféry na place. Ochota lidí za film dýchat byla prý neuvěřitelná. Kameraman Martin Šácha se mu v průběhu natáčení například svěřil, že se poznává v postavě Lídy, již ve filmu představuje Aňa Geislerová. Ta zase do scénáře přispěla vlastními deníkovými zápisky z puberty. Osobní vklad štábu a herců Hřebejka nenechává chladným: „Uvědomil jsem si, že mou ambicí nemůže být svými filmy jen bavit. Už proto, že natáčení je často niterná vivisekce lidí, kteří na filmu dělají.“

Až průběh natáčení koneckonců inspiroval Hřebejka k pointě temného psychologického thrilleru, v němž osud nakonec najde způsob, jak potrestat viníka. Překvapivý závěr nezapře fatalistické vidění světa jeho nejoblíbenějšího tvůrce Woodyho Allena. „Je to trochu ve stylu Match Pointu…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc