77_co_se_nosi_foto_american_n.jpg
77_co_se_nosi_foto_american_n.jpg

Tak, a pářeme. Adidas, Gucci i ten Ermenegildo Zegna, nůžtičky a ať už je to pryč. Z cigaret vystřihneme velblouda a čtyři kolečka z kapoty odloupneme jedno po druhém šroubovákem. Se značkami už na nikoho dojem neuděláte. Teď se nosí věci bez loga. A každý je pozná právě podle toho. Jsou tak nenápadné, že si jich nemůžete nevšimnout. Značka bez značky, to je marketing po marketingu.

Japonsky se „bez loga“ řekne mujirushi a zkracuje se to jako Muji. A je to úspěšný japonský řetězec, který má své obchody ve všech důležitých metropolích. Prodávají se tu například ponožky, kde jedna část s druhou svírá pravý úhel místo obvyklého tupého. Noha v nich spočine jako v zenové zahrádce. A tak je to se vším, co tu nabízejí, ať už je to oblečení, věci na vaření, kalendáře, propisky či pláštěnky. Jsou to ti nejvšednější společníci, avšak dobří, prostí a ušlechtilí jako japonský dřín za rozbřesku. S jednoduchým nebo žádným obalem a hlavně žádné logo. Ať každý pozná, že to je Muji.

Ale Japonci nejsou sami. Kanaďané mají svoji řadu potravin a věcí do domácnosti „No name“ čili beze jména. Vtip je v tom, že jsou stejné jako ty se jménem, ale mnohem levnější, protože za jméno se ušetří, což nebývá málo.

77_co_se_nosi_foto_american_s.jpg
77_co_se_nosi_foto_american_s.jpg
A samozřejmě, Američané mají American Apparel. Ani na jejich tričkách, sukních a legínách není žádný nápis a jsou to prostě jen normální, poctivá, nic nepředstírající…

2011_obalka_R11
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 46 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

2011_obalka_R11
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 46 článkům z tohoto vydání.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na opravy@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Karolína Vránková

redaktorka

vrankova_s.jpg
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1293

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte