Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Anketa

Anketa: Byl/a jste spokojen/a s kvalitou výuky na žurnalistice? Připravuje podle vás studenty na to, co je v praxi čeká?

Eva Hrnčířová • Autor: Respekt
Eva Hrnčířová • Autor: Respekt
  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

EVA HRNČÍŘOVÁ

zpravodajka ČT v Bruselu

O každé škole platí, že kdo chce, si z ní odnese víc, a kdo nechce, tak nic. Já jsem si odnesla základy televizní práce, a ty se mi potom hodily. Samotná žurnalistika je ale spíš řemeslo a na to stačí učební obor. Jenže novinář by měl být vzdělanější než nějaký řemeslník. V tomto směru mu ale škola žurnalistiky dává jen povrchní náhled – takové všechno a nic. Na základě svojí zkušenosti mi připadá jako ideální kombinace žurnalistiky s dalším oborem – v mém případě to byla evropská studia –, aby novinář taky věděl, o čem píše. Přičemž studium toho „hlavního“ oboru by mělo být hlubší než studium žurnalistiky. Protože tohle řemeslo má svoje pravidla, ale nejvíc se je stejně naučíte v praxi.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

TOMÁŠ NĚMEČEK

redaktor Orientace, Lidové noviny

Ne. Ne. Začátek 90. let byla zmatená, veselá doba a fakulta znovu hledala důvod své existence. Pro mě byli na škole nejdůležitější spolužáci. Nám mimopražským dala šanci žít pět let levně v hlavním městě, číst, chodit do kina, přemýšlet, nakazit se ambicemi v soutěživém prostředí a postupně začít pracovat v médiích. Nebýt fakulty, dnes bych novináře nedělal.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

PETRA PROCHÁZKOVÁ

novinářka

Nebyla. Jedna věc je, že se novinařině naučit nedá a jistý talent si člověk musí přinést z „domova“. Druhá věc je, že pro novináře je nezbytná znalost jazyků, a já jsem po absolvování fakulty neuměla ani anglicky, ani rusky, ani německy, prostě nijak. Nejhorší byla masa politických a nesmyslných předmětů jako metodika redakční práce, kde jsme se učili, na které straně máme mít telefon a jak si ořezávat tužku.

Nevím, jak funguje fakulta teď. Rozhodně by studenti měli mít více kontaktů s redakcemi, vyjíždět do zahraničí, zkusit si něco, kde se dějí dramatické věci, v Rusku či Afghánistánu. Škola by měla naučit studenty připravit se tak, aby riziko spojené s prací novináře bylo co nejmenší.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

PAVEL SEDLÁČEK

doktorand Masarykovy univerzity

Brněnská fakulta sociálních studií nabízí uchazečům možnost volby mezi teoretickými směry a těmi, které se zaměřují na praktickou produktovou žurnalistiku. Právě skončilo období státních závěrečných zkoušek. Při nich jsem si uvědomil, jakou širokou škálu studijních možností zájemci o brněnskou žurnalistiku mají: provádějí výborné kvalitativní i kvantitativní výzkumy z oblasti světa médií, natáčejí zajímavé dokumenty, působí jako respektovaní rozhlasoví a televizní reportéři, úspěšně publikují v periodicích například o nových médiích a médiích veřejné služby. Domnívám se, že především praktický výzkum představuje v měřítku českých zemí absolutní špičku.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 5/2010 pod titulkem Anketa: Byl/a jste spokojen/a s kvalitou výuky na žurnalistice? Připravuje podle vás studenty na to, co je v praxi čeká?