Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Komentáře

Vlaky, to zní hrdě

Pokud by chtěli Češi poučit svět ze svých transformačních chyb, může být „reforma“ Českých drah, největšího podniku v zemi, jedním z hlavních kandidátů.

Pokud by chtěli Češi poučit svět ze svých transformačních chyb, může být „reforma“ Českých drah, největšího podniku v zemi, jedním z hlavních kandidátů. Patálie kolem superrychlíku Pendolino, který po dlouhých letech konečně vyjede na trať, aby pak potupně skončil kvůli poruše v polích, je už jen posledním obrazem letité frašky zpackaného řízení a politické zbabělosti. Zkusme to ale jinak, velkoryse: přes mnohé problémy je česká železnice vlastně rodinné stříbro, které k dokonalosti potřebuje jen trochu víc dopilovat.

Šíp a jeho plány

Stačí se projet několikrát vlakem a číst noviny, aby člověk pochopil, že Češi nejsou v náladě, která by vlakům přála. Při nezaviněné poruše Pendolina si noviny daly práci najít člověka, který nám emotivně povyprávěl, jak „deset let nesedl do vlaku, teď to jednou porušil a dalších deset let nesedne“. I méně vyhranění cestovatelé, kteří s klidem snáší zácpy a smrtelné hrozby na silnicích, se příchodem na nádraží dostávají do stavu permanentní naštvanosti: už při malém zpoždění začnou podupávat, nervózně pokukují po hodinách a otráveně kroutí hlavou. Tento přísnější metr má logické důvody a jedním z nich je i zkušenost s dráhou z posledních patnácti let.

Pokud totiž politici po roce 1990 chtěli, aby co nejvíce lidí přesedlalo do aut, těžko to šlo udělat lépe. První tři roky se s komunistickými drahami nedělo nic. Po příchodu ministra dopravy Jana Stráského to naopak vypadalo nadějně. Jen…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 43 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].