0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura30. 8. 20035 minut

Dva muži v jedné vaně

Fotografie: Jan Němec: Toyen dokázala svobodně tvořit v každé době. Foto: Jiří Maxa • Autor: Respekt
Fotografie: Jan Němec: Toyen dokázala svobodně tvořit v každé době. Foto: Jiří Maxa
Fotografie: Jan Němec: Toyen dokázala svobodně tvořit v každé době. Foto: Jiří Maxa • Autor: Respekt

Hollywood se nedávno ve velkém stylu zmocnil osudu uhrančivé mexické malířky Fridy Kahlo. Také česká kinematografie se chystá vzdát poctu jedné významné umělkyni. Před třemi lety přilákala její retrospektiva do galerie téměř 70 tisíc lidí, loni se její obraz (s cenovkou 3,15 milionu korun) stal nejvýše vydraženým dílem roku a letos začne režisér Jan Němec natáčet film s jejím jménem. O koho jde? O první dámu meziválečné výtvarné avantgardy, Marii Čermínovou alias – Toyen.

Meziválečná umělecká avantgarda byla bouřlivá a bohatá na osobnosti, české filmaře ale tohle období dosud vůbec nelákalo. Čím to je?

Je to opravdu zvláštní, ale odpověď neznám. Ostatně i nápad natočit film o Toyen vzešel od Francouzů. Producent Joel Farges, který už u nás udělal několik filmů, například Mariana s Petrem Václavem, hledal látku, v níž by mělo spojení Francie a Česka nějaký smysl. Napadla ho Toyen a požádal Terezu Brdečkovou, aby o ní napsala filmovou povídku. Tu pak nabídli mně.

Váš snímek popíše celý život Toyen?

Ne, měl by především nechat prostor jejímu dílu, představit velkou spoustu výtvarných prací. A klíčový v něm bude její vztah s mnohem mladším surrealistickým básníkem a výtvarníkem Jindřichem Heislerem, s kterým žila po smrti svého předchozího partnera Jindřicha Štyrského, tedy od konce 30. let. Je to takový nádherný příběh muže a ženy, kteří spolu tvořili a doplňovali…

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc