Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Nenašli jste, co hledáte?

Napište na [email protected]

Kultura

Jsou to naše děti

Počátkem podzimu se rakouský Linec pravidelně stává kyberměstem světa. Už dvaadvacet let zde totiž první zářijový týden probíhá Ars Electronica - festival mediálního umění a kyberkultury vnímaný v evropském měřítku jako nejvýznamnější přehlídka uměleckého využití nových technologií. Jejím hlavním cílem je ukázat, že nová digitální média neslouží jenom průmyslu a ekonomice, ale také kulturním a uměleckým projektům. Během 80. let dominovala na Ars Electronice počítačová grafika, videoart, animace, hudba a vždy přítomné instalace. Poslední dekáda druhého tisíciletí přinesla nástup projektů spojených s internetem a zcela převratné umělecké projekty využívající biotechnologie, roboty nebo rozvíjející se nanotechnologie.

Budou tady s námi

Letošní „Ars Electronica 2001“ měla revoluční náladu i téma: „Takeover – Who is doing the art of tomorrow“ (Převrat – Kdo dělá umění budoucnosti). Celý festival zahájila holčička-robot Posy tancem, který nejpřesněji vyjádřil smysl a poslání přehlídky: sblížit člověka a technologie, překonat nedůvěru a zavádějící rozdělení na přirozené a umělé a ukázat technologie nejen jako umění, ale také životní formu, která s námi sdílí naše životy na této planetě. Ars Electronica problematizuje zažitou představu o tom, co je umění a kdo jsou jeho tvůrci. Za umělce budoucnosti je totiž v Linci považován člověk tvořící novou zkušenost na síti či ve virtuální realitě nebo odborník přinášející kritický pohled na nové…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 37 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].