0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Domov12. 3. 20005 minut

Právo být vyslyšen

„Ochrana zákazníka v České republice zhruba odpovídá úrovni Evropské unie,“ pochválila se před půl rokem Zemanova vláda. O měsíc později následovalo pravidelné hodnocení evropských komisařů: „Bezpečnost výrobků, odpovědnost za škodu způsobenou vadným zbožím, spotřebitelské smlouvy a péče o zákazníka neodpovídají úrovni Unie.“ Jediným počinem české vlády ve prospěch zákazníka se od té doby stala novela živnostenského zákona. Obchodníci museli od prvního března vydávat paragon na zboží v ceně nad dvacet korun, aby zákazník mohl výrobek kdykoli reklamovat. Tato část novely nepřežila čtyřiadvacet hodin, přesněji řečeno protesty samotných zákazníků, které zlobilo čekání ve frontách, a také živnostníků, kteří se obávali, že zdlouhavé vypisování účtů odežene kupce do supermarketů. Další změny ale vláda slibuje ještě letos.

Dvacet tisíc kazet

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

„Loni v říjnu jsem si koupila u hodonínské firmy Jenček koženou bundu za víc než šest tisíc korun,“ vzpomíná Věra Jaborníková. Během čtrnácti dnů se kůže na řadě míst prodřela. Paní Jaborníková šla bundu reklamovat. Peníze jí ale nevrátili a zboží poslali „na prověření“ k výrobci, pardubické firmě Ryvola. Po čtrnácti dnech přišla odpověď, že výrobek nemá žádnou vadu. Paní Jaborníková požádala o pomoc Českou obchodní inspekci a jeden z inspektorů jí poradil, aby si za tisíc korun zaplatila posudek u Institutu pro testování a certifikaci. Institut po měsíci uznal: "Ano, jde o vadný materiál, který řadí zboží do nižší…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc