Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Inventarizace ztrát

Literární memoáry většinou v prvním plánu spíš zastírají, než odkrývají skutečnou podobu svých autorů, což platí především v případě, kdy jimi pisatel ukotvuje svou pozici v historii, umění, společnosti. Ani samy případné intimity nezaručují žádnou „autenticitu“, vždyť takové poodhalování skrytého je vždy také věcí výběru a strategie, a to i tehdy, když se vzpomínající rozhodne říct na sebe „všechno“ - což přece nikdy úplně neudělá. Ale přes to, co je na autobiografiích problematické, nabízí tento „žánr“ jaksi ze své definice jednu ohromnou příležitost. Ta není ani tak spojena s jejich literární nebo faktografickou hodnotou jako spíš s možností vyvolat z paměti to, co v ní je a co v ní zbylo, a v tomto „dolování“ rekonstruovat svůj život, dát mu tvar, přehlédnout jeho obsah. Je to samozřejmě činnost blízká spíš autoterapii než standardní umělecké tvorbě, ale to nakonec není rozhodující.

Duše a filozof

Důležité je, je-li takový restaurátor k sobě dostatečně pravdivý - to ovšem může vposledku posoudit jen on sám. Takové paměti se píšou až jako zúčtování se životem, tedy na jeho konci a jako jeho dovršení. Tak vznikala i autobiografie Miloslavy Holubové nazvaná Necestou cestou, kterou před nedávnem vydalo nakladatelství Torst.

Historička umění Miloslava Holubová (nar. 1913) je příkladem, kdy za autorem pamětí nestojí žádné velké konkrétní dílo nebo společenská prestiž, ale vlastně „jen“ osmdesát let života, který přestože v žádném případě…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 22 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].