Kacíř, demokrat, nebo služebník boží
"Husita Masaryk podal ruku husitovi Jiráskovi, a dlouho, dlouho ji s pohnutím tiskl. Klenbou nádraží zaburácela velebná hymna husitská Kdož jste boží bojovníci. Zpívali ji učitelé pražští a učitelé moravští."

„Husita Masaryk podal ruku husitovi Jiráskovi, a dlouho, dlouho ji s pohnutím tiskl. Klenbou nádraží zaburácela velebná hymna husitská Kdož jste boží bojovníci. Zpívali ji učitelé pražští a učitelé moravští.“ Takto popisuje příjezd prezidenta osvoboditele do Prahy v listopadu 1918 František Soukup, přední sociálně demokratický politik, ve své knize o vzniku republiky. S odstupem doby znějí jeho vzrušená slova poněkud selankovitě, ale nejsou pouhou frází. Hus, husitství a novodobí „husité“ skutečně stáli u zrodu našeho moderního státu - potvrdili to i čeští zákonodárci, když po listopadovém převratu obnovili 6. červenec jako státní svátek. Masaryk pod husitskými prapory - obrazně i doslovně - vedl zahraniční odboj proti Rakousku. Zcela logicky se pak jeho, původně husitské, heslo „Pravda vítězí“ ocitlo na prezidentské standardě. A i když se listopadová revoluce už obešla bez husitů, devíza o vítězící pravdě ožila i tentokrát.
Štafetové dědictví
Odkaz Jana Husa provází české dějiny už 580 let, někdy však po cestách dosti spletitých. První dvě století po kostnické hranici bylo vše víceméně jasné: většina Čechů Husa uctívala jako náboženského a národního světce, katolická menšina v něm viděla zatvrzelého kacíře a původce nebezpečného náboženského rozkolu. Pobělohorským vítězům se s násilnou rekatolizací podařilo vymýtit z českého vědomí i vzpomínku na Husa. Zároveň to ovšem znamenalo, že přestal fungovat jako dělítko společnosti. Není proto divu, že…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
V burce i do nemocnice
Tři zprávy ze světa patriarchátu
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.










