Gordický uzel
Studovali jsme několik návrhů dohody mezi ČNR a SNR o státoprávním uspořádání ČSFR. Zastavme se u dvou z nich: návrhu Pavla Rychetského a Dagmar Burešové.

Studovali jsme několik návrhů dohody mezi ČNR a SNR o státoprávním uspořádání ČSFR. Zastavme se u dvou z nich: návrhu Pavla Rychetského a Dagmar Burešové.
Textem P.Rychetského je důkladně propracovaný „návrh zásad Ústavy České a Slovenské Federativní Republiky“, kde jsou podrobně rozvedeny zásady fungování zákonodárné, výkonné i soudní moci, doplněné o princip referenda.
Rychetského návrh by mohl být východiskem ústavy dobře fungující federace, kdyby neobsahoval dva body, které jeho obsah zásadním způsobem mění a činí z něj návrh na konfederaci stejně jednoznačnou jako v případě návrhu, jaký jsme četli od KDH.
Tyto body znějí: „Obě republiky mají ve federaci rovnoprávné postavení. Respektují navzájem svou suverenitu i suverenitu České a Slovenské Federativní Republiky“ (Hlava první, oddíl I, odstavec 4).
„V souladu s nezadatelným právem národů na sebeurčení má každá z obou republik právo svobodně rozhodnout o zrušení federativního svazku. Může tak učinit jen způsobem vyplývajícím ze zásad obsažených v této dohodě“ (Hlava první, oddíl I, odstavec 5).
Způsob, jímž by mohly republiky z federace vystupovat: republikové referendum vyhlašované prezidentem na základě návrhu zákonodárného orgánu příslušné republiky. Toto referendum není jednorázovým aktem (v tom je zásadní rozdíl proti návrhu Dagmar Burešové), nýbrž trvalou, opakovatelnou institucí.
Tady je nutné zdůraznit, že ztotožnění republik s národy je zcestné. Republikovým občanstvím (tedy…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









