Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Kultura

Sex, násilí a subliminals

Americký film a televize jsou už dlouho kritizovány jak doma, tak v zahraničí za důraz, jaký kladou na sex a násilí. Existuje ale i subtilnější zpracování těchto motivů, které člověkem manipulují bez jeho vědomí.

Americký film a televize jsou už dlouho kritizovány jak doma, tak v zahraničí za důraz, jaký kladou na sex a násilí. Existuje ale i subtilnější zpracování těchto motivů, které člověkem manipulují bez jeho vědomí.

Anglické slovo subliminals (zkratka výrazu „subliminal suggestion“ - podprahová sugesce) nemá zatím v češtině ekvivalent. Označuje jednak zmíněnou subtilní manipulaci a zároveň techniku, kterou jsou média schopna takovou sugesci implantovat do lidského mozku.

Jednou ze základních metod subliminals je ukrývání slov či výtvarných prvků na pozadí celkového obrazu, v detailech a podobně. Tato metoda používá rovněž ilustrací, které jsou k nerozeznání od fotografie; je to postup oblíbený zejména u reklam na alkohol, protože umožňuje komerčním malířům, aby vkládali falické a jiné sugestivní obrazy do kostek ledu, do hladiny nápoje ve sklence apod. (Například Firma Seagrams uvedla v roce 1971 na trh reklamu na whisky „Crown Royal“. V této reklamě, nazvané „Už jsi viděl dospělého muže plakat?“, je ve střepech láhve whisky skryta řada obrázků, především křičící muž, sekyra a uříznutý penis. Za sedmnáct let vynaložila firma Seagrams na tuto reklamu kolem 12 miliónů dolarů a prodala whisky za 400 miliónů dolarů.)

Skrývací techniky obvykle používají témata, která jsou pro obyčejné lidi tabu (homosexualita, skupinový sex), nebo mají silnou nevědomou přitažlivost (sex, smrt). Reklamní odborníci zjistili, že tato témata prodávají nejúspěšněji.

Účinnost…

v01.jpg
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 22 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

v01.jpg
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 22 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte