0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Stalo se3. 4. 20073 minuty

Urychleně nastupujte do galerie

Na pražské hlavní nádraží dorazil velmi netradiční vlak, který si zde postojí až do 22. dubna. V jeho třech vagónech bude od pozítří přístupná fotografická výstava Wenders. Tenhle projekt dokládá, že na počátku výborné myšlenky může být někdy paradoxně i hodně špatné rozhodnutí.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt
Fotografie: Buena Vista Social Club / Wim Wenders - Autor: Donata Wenders • Autor: Respekt
Fotografie: Buena Vista Social Club / Wim Wenders - Autor: Donata Wenders
Fotografie: Buena Vista Social Club / Wim Wenders - Autor: Donata Wenders • Autor: Respekt
↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Na pražské hlavní nádraží dorazil velmi netradiční vlak, který si zde postojí až do 22. dubna. V jeho třech vagónech bude od pozítří přístupná fotografická výstava Wenders. Tenhle projekt dokládá, že na počátku výborné myšlenky může být někdy paradoxně i hodně špatné rozhodnutí.

Kdo má krátkou paměť, tomu připomeňme: Před třemi lety musela Pražský hrad opustit zavedená Leica Gallery Prague. Tým kolem Jany Bömerové se předtím v galerijním prostředí stačil prosadit povedenými výstavami specializovanými na domácí i zahraniční fotografii, plodná byla především jeho spolupráce s autory sdruženými v prestižní fotoagentuře Magnum. Expozice sice patřily k divácky nejvyhledávanějším a kritiky nejoceňovanějším v republice (k vidění byli Steichen, Newton, Marková, Corbijn, Kratochvíl či Rai), nicméně když se po příchodu Václava Klause na Hradčany vyměnilo složení Správy Pražského hradu, musela se Leica z komplexu poroučet.

Její program totiž přišel novým úředníkům málo „státotvorný“ a tak jí neprodloužili smlouvu. Když se proti tomu fotografičtí odborníci ohradili, reagoval šéf Kanceláře prezidenta republiky Jiří Weigl útočnou poznámkou v Lidových novinách:

„Mediálně vlivní galeristé však mají pocit, že jim jejich dnešní působiště nějak, nevím proč, patří, a soutěžit o ně s jinými zájemci se jim nechce, přestože jim v tom nikdo nebrání. Jádro pudla je stejné, jako už tolikrát - nejde o vzývanou kulturu, ale o soukromé peníze, prebendy, výhodné pronájmy.“

Jak se ale ukázalo, moc soukromých peněz Leica Gallery zřejmě na Hradě nevytřískala. Místo aby si po vyhazovu sehnala nějaké reprezentativní prostory, kde by si v klidu a teple vydělávala další prebendy, sáhla po nouzovém řešení: nechala si předělat několik železničních vagónů na pojízdnou galerii, se kterou od roku 2005 objíždí republiku. V restaurovaných „kočovných“ vozech byly zatím ke zhlédnutí expozice Sebastiaa Salgada a Antonína Kratochvíla. Nyní k nim tedy přibyl projekt přibližující tvorbu partnerské dvojice WimaDonaty Wendersových s důrazem na období kolem režisérových kultovních filmů The Million Dollar Hotel (2000) a Buena Vista Social Club (1998), u jejichž natáčení asistovala Wendersova žena jako fotografka. Vlak se postupně zastaví v dalších patnácti městech, posledním z nich bude v srpnu Ústí nad Labem.

A co za státotvornou akci že se nyní koná v někdejších prostorách Leica Gallery na Pražském hradě? Velikonoční výstava věnovaná pletení košíků a pomlázek, zdobení perníčků, technice drátování nebo výrobě štípaných dřevěných andílků. Pořádá Agentura Schok.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].