Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost

Flixbus útočí, Jančura také

RegioJet se domlouvá na spolupráci s francouzským BlaBlaBusem

Flixbus
Autor: Lukáš Bíba

Už tak obrovský Flixbus se začátkem května ještě nafoukl - německá firma pohltila autobusovou síť Eurolines, kterou známe i z tuzemska. Středoevropské linky sice nejsou pro Eurolines nejdůležitější, jádro byznysu francouzské firmy Transdev, která je provozovala, leží v západní Evropě. Ale i tak je to pro Česko zajímavá zpráva.

Flixbus loni koupil polské linky PolskiBus.com a od února spolupracuje se slovenským dopravcem Turancar (kterého nepřevzal, jen má v Turancaru vyhrazenou část jízdenek a slovenské autobusy mají na sobě kromě vlastního i logo Flixbusu). S nákupem sítě Eurolines pak upevnil Flixbus pozici největšího evropského - a vzhledem k plánované expanzi ve Spojených státech brzy možná i celosvětového – autodopravce. Což znamená, že český RegioJet Radima Jančury je pod ještě větším tlakem.

Reklama
Reklama

Jak PolskiBus a Turancar, tak Eurolines se se žlutými linkami RegioJetu překrývají. Zelený Flixbus tak zvýší svoje pokrytí Česka, Slovenska a příhraničí. Česko je nicméně zároveň jednou z mála zemí, které Flixbus rychle a snadno nespolkl - RegioJet v konkurenčním boji obstává. Od března nabízí nový noční spoj z Berlína do Vídně přes Prahu. A přechází i do celoevropského protiútoku domlouvá na spolupráci s francouzským BlaBlaBusem, který také chce evropský flixbusový (skoro)monopol narušit.

Jak napovídá název, BlaBlaBus je projektem firmy BlaBlaCar, která zprostředkovává spolujízdu osobními auty. Od loňského roku proniká do veřejné dopravy hlavně v domovské Francii, ale zálusk má hlavně na Benelux a Německo, domovinu Flixbusu. Obchodní model BlaBlaBusu bude podobný jako flixbusový, který německé firmě umožnil tak ohromný růst: Flixbus v reálu nevlastní žádné autobusy a využívá vozy a řidiče dopravců, které převezme.

Stará se o organizaci jízd, administrativu, marketing (proto jsou autobusy převzatých dopravců přetřené na zeleno) a pochopitelně prodej jízdenek. Velmi zjednodušeně řečeno je to tedy jakýsi Uber pro autobusy - stejně jako BlaBlaCar je Uberem pro spolujízdu.

Pokud jednání dopadnou dohodou, ani RegioJet se přetírat nebude - francouzský BlaBlaBus by měl ve žlutých autobusech pouze vyhrazenou část jízdenek. RegioJetu by to podle Jančury mělo pomoct v lákání zákazníků na linkách v západní Evropě, kde je česká národnost RegioJetu mírným handicapem. BlaBlaBusu má zase spolupráce se zavedenou firmou pomoct v počátečním boji s Flixbusem.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte