0:00
0:00
Rozhovor22. 1. 202111 minut

Čižinský: Po naší rychlé akci pro seniory dostali praktičtí lékaři chuť očkovat

Se starostou Prahy 7 o tom, jak před spuštěním rezervačního systému získali vakcíny pro obyvatele starší 80 let

Očkovaní na radnici Prahy 7
Autor: facebook.com/Praha7

Městská část Praha 7 naočkovala za necelý týden vakcínou proti koronaviru většinu ze svých seniorů starších osmdesáti let. Ještě dříve, než byl spuštěn Centrální rezervační systém, si totiž pomocí státního registru obyvatel připravila jejich seznam, využila možnosti objednat si vakcínu pro vlastní polikliniku a pro celou akci získala svolení krajského koordinátora pro očkování. „Bylo to v období několika dnů, kdy bylo v nemocnicích k dispozici hodně vakcín, neočkovalo se - a přišla mi to hrozná škoda,“ říká starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha sobě). Radnice zapojila praktické lékaře z městské části, v jejichž ordinacích se nakonec očkovalo, a spustila letákovou kampaň. Ta byla podle Čižinského rovněž klíčová. „Lidé byli připravení, myslím, že to dramaticky urychlilo celou přípravu, jinak by zřejmě byla naočkovaná jen menší část,“ vysvětluje.  

Před spuštěním Centrálního očkovacího systému jste si připravili vlastní seznam seniorů, kteří mají na vakcínu proti koronaviru v současnosti nárok a za necelý týden jste pak za pomoci praktických lékařů naočkovali téměř 1200 seniorů z celkových 1600. Co všechno vašemu očkovacímu plánu předcházelo?

↓ INZERCE

Když se začátkem ledna začaly objevovat první zprávy o Centrálním rezervačním systému, myslím, že bylo každému jasné, že lidé nad osmdesát let budou mít s registrací přes internet potíže. Začátkem ledna jsme získali právní názor, že pro vytvoření seznamů seniorů v dané věkové kategorii je možné využít státní registr obyvatel. Pak jsme na jejich adresy poslali informační letáky v obálkách. Kdybychom je roznášeli, hrozilo by, že dojde k úniku osobních údajů, čehož jsme se chtěli vyvarovat. Stálo na nich, že pokud se chtějí očkovat, mají nám zavolat na dané číslo - a současně jsme zapojili naše lidi, kteří na Praze 7 roznášejí volební lístky. Ti pak letáky vyvěsili na dveře všech domů, zároveň už vědí, na koho zazvonit, aby je pustil do domu, protože je lepší, když takové oznámení visí přímo tam. Navíc máme v registru pouze lidi, kteří u nás mají trvalé bydliště, takže ostatní bychom poštou nezachytili. Chtěli jsme tu informaci dostat ke všem lidem, kteří nevycházejí nebo náš leták nečtou, protože jde o leták radnice, ale třeba je na něj mohl upozornit někdo ze sousedů. Lidé nám pak začali telefonovat, takže jsme okolo pátého šestého ledna, měli databázi těch, kteří se chtějí nechat očkovat a je jim více než osmdesát let. Věděli jsme, že patnáctého ledna bude spuštěný centrální systém, ale spousta lidí upozorňovala, že to bude průšvih, určitě spadne a bude lidi objednávat na později.

Jan Čižinský
Autor: Milan Jaroš
Jan Čižinský
Jan Čižinský Autor: Milan Jaroš

Takže jste už předem pracovali s tím, že státní systém nebude fungovat?

Spíše jsme se obávali, že lidé budou objednání na pozdní termíny, protože systém bude přehlcen, i kdyby byl funkční. Navíc to bylo v období několika dnů, kdy bylo v nemocnicích k dispozici hodně vakcín, neočkovalo se a přišla mi hrozná škoda, že vakcíny leží ladem. Na Praze 7 máme vlastní polikliniku, máme tam své lékaře, takže jsme přes krajského koordinátora pro očkování objednali vakcíny od Nemocnice na Bulovce. To byl čtvrtek 7. ledna a hned v pátek jsem začali jednat s praktickými lékaři, abychom věděli, kolik vakcín bude potřeba. Kromě toho jsme zjišťovali, jestli by nešlo očkovat přímo na naší poliklinice, kde bychom jim na to vyčlenili ordinace.

Byli této variantě nakloněni?

Zpočátku z toho měli obavu a chtěli, abychom jim zajistili pracovní smlouvy s daným očkovacím centrem, v tomto případě Nemocnicí na Bulovce, aby všechno bylo právně kryté. Jenže do spuštění registračního systému zbýval týden a bylo jasné, že vakcíny tam buďto budou týden ležet - nebo s nimi něco uděláme. Lékaři a lékařky se ale nakonec o víkendu v rámci svého sdružení usnesli, že do toho s námi půjdou i bez smlouvy a začali telefonovat „svým“ seniorům. Původně jsem si myslel, že nám zmražené vakcíny doveze Bulovka. Ve chvíli, kdy jsem se dozvěděl, že dovoz bude na nás, změnili jsme plán a řekli jsme si, že bude lepší, když pacienti budou chodit ke svým praktikům, jak jsou zvyklí. Objednali jsme certifikovanou službu pro rozvážení léčiv a ujistili se u nemocnice a koordinátora, že je takový postup v pořádku. A lékárna na Bulovce nám dokonce dodala vakcíny v balíčcích přesně v počtu pro jednotlivé praktiky.

Takže se dá říct, že očkování přímo u praktických lékařů vzniklo shodou okolností?

Zkrátka se otevřela jiná možnost, pokud by nám vakcíny přivezla Bulovka, možná by mě nenapadlo objednat převoz a skončilo by to očkováním na poliklinice - měli bychom mnohem méně vakcín a pro pacienty by to bylo náročnější. Lékaři se skutečně hecli, měli pár dní na to přeorganizovat si diář, takže jsme nakonec jeli pro 1150 vakcín. Spousta z nich očkovala celý pátek i celou sobotu a pár dávek bylo aplikováno ještě v pondělí, což by nejzazší termín pro použití. Zdůrazňuju, že jedinou podmínkou byl věk nad 80 let, pacienti nemuseli být z městské části Praha 7.

Narazili jste na nějaké problémy?

Byly to strašné nervy, protože ještě ve středu, kdy jsme vakcíny odvezli, jsme neměli jehly a stříkačky, takže pořád hrozilo, že budeme za naprosté pitomce a řekneme, že si vakcíny nemůžeme vzít, protože řetězec není kompletní. Vsadili jsme na to, že to lidem přinejhorším vysvětlíme, ale vyšlo to, protože jsme zjistili, že si materiál můžeme koupit přímo na Bulovce v lékárně - a nakonec šel koupit i u nás. Obvolávali jsme i organizace, které podobný materiál vyměňují lidem, kteří mají problémy s drogami, ale nakonec to nebylo třeba.

Kdy jste nad sestavením seznamu seniorů začali poprvé uvažovat?

Musím říct, že jsme velmi rychlá městská část, řešili jsme to -  jak jsem zmínil - na začátku ledna, kdy jsme zajišťovali dopisy a letáky. Seniorům přišly v pondělí a měli jsme týden na to celou akci zorganizovat. Využili jsem i jiné možnosti: když se uvolnilo místo mobilnímu týmu Ústřední vojenské nemocnice nebo Nemocnice Na Františku, byli jsme do hodiny schopní dodat seznam lidí, kteří se chtějí očkovat. Ve čtvrtek takových lidí bylo dvaašedesát, naočkovali se v sálu naší radnice, přijeli tramvají nebo je přivezlo speciální auto schopné naložit i lidi na vozíku nebo je přivezli příbuzní a byli naočkování v autech na dvoře, takže funguje i takový drive-in.

Mobilní týmy tedy celou dobu fungují souběžně s praktiky?

Ano, máme na seniory kontakty, a když se naskytne jakákoliv možnost očkování, je potřeba zjišťovat jejich momentální zdravotní stav, protože se třeba cítí dobře, ale další den už nemusí být ve stavu, kdyby to šlo a termín odřeknou. Takže u lidí, kteří jsou doma nebo jen s obtížemi vycházejí, je třeba být flexibilní a máme připravenou i databázi náhradníků.

Do jaké míry se na úspěchu akce podílela letáková kampaň?

Řekl bych, že měla stěžejní vliv. Jednak jsme chtěli lidi informovat a na očkování je naladit, a tím praktikům ušetřili trošku práce. V pondělí jim přišel dopis nebo člověk zahlédl leták - a už o očkování přemýšlel. V úterý nebo ve středu mu zatelefonoval praktik. Takže lidé byli připravení a nebylo to takové to „musím se zeptat rodiny“. Myslím, že to dramaticky urychlilo přípravu, jinak by byla zřejmě byla naočkovaná menší část.

Autor: Archiv
Autor: Archiv

Takže se dá říct, že většina seniorů Prahy 7 je naočkovaná mimo rezervační systém?

Bránil bych se označení „mimo“, protože to bylo před registračním systémem. My jsme už všichni zapomněli, že vakcíny ležely v nemocnicích, nikdo neočkoval, a proto se k nim dostala naše poliklinika stejně jako Nemocnice na Františku Prahy 1.

Jak říkáte, vakcíny byly v nemocnicích k dispozici, ale zároveň je vám jinými městskými částmi vyčítáno, že jste si je „uzmuli“ pro sebe. Starosta Prahy 8 Ondřej Gros (ODS) nazval v otevřeném dopise Zdeňku Hřibovi rozdělování vakcín v hlavní městě „zákonem džungle, kdo si co urve”. Jak se vyrovnáváte s obdobnou kritikou - a proč se podobná akce nemohla uskutečnit i v jiné městské části?

My jsme se naší strategií nijak netajili, proběhlo jedno setkání s radní Milenou Johnovou pro sociální oblast - a tam jsme říkali, že žádáme o vakcíny, do chatu jsem dával i e-mail na krajského koordinátora pro očkování, takže to nebyla neveřejná informace. Další úskalí je, že ne každá městská část má vlastní zdravotnické zařízení, je to poměrně výjimečné, mají ho jen tři. Vyplatilo se nám, že jsme polikliniku zachránili, byla ve špatném stavu, postavili jsem ji na nohy a vrátilo se nám to. Rozumím tomu dojmu, ale rozhodující byla rychlost a krajský koordinátor jasně říkal, že po 15. lednu to nebude možné realizovat. Pracovali jsme s tím, že to musíme stihnout. Vakcíny ležely v nemocnicích, neočkovalo se a jako každý jsem se domníval, že dodávky se budou navyšovat - nemohl jsem tušit, že vakcíny dojdou. Bulovka vyprázdnila sklady, protože se předpokládalo, že bude znovu zavezena ještě většími dodávkami.

Už jste tedy jako městská část téměř hotovi s proočkováním seniorů nad osmdesát?

Těžko říct, nevíme, kolik seniorů se nechce dát očkovat, tuto informaci nezjišťujeme a ani nemůže vznikat žádný takový seznam. Takže pokud je teď naočkováno s těmi dalšími vlnami a s celostátním registračním systémem 1250 seniorů, je to podstatná část z těch 1600, které máme napsané v registru. Je možné, že se ostatní nechtějí nechat očkovat, ale pořád schraňujeme kontakty pro případ, že by vakcín bylo zase dost a systém by se mohl znovu rozjet.

Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš

Myslíte si, že by „váš systém“ mohl fungovat ve větším, třeba i celostátním měřítku? Netkví jeho úspěch v tom, že jste městská část?

Mluvil jsem o tom ve Sněmovně a přesvědčoval jsem  premiéra Babiše i ministra Blatného, aby pustili praktické lékaře do systému, protože jde o nejbezpečnější způsob, jak očkovat. Praktik totiž seniora zná a ví jaké léky bere - a je to mnohem bezpečnější, než když se jiný lékař spoléhá na formulář, který senior vyplní, protože může zapomenout na některé léky nebo komplikace. Myslím, že vedlejší efekt naší akce je, že praktičtí lékaři dostali chuť očkovat, protože zjistili, že je to něco, co můžou udělat pro své pacienty - a ti to velmi oceňují. Někteří lékaři mi dokonce volali s tím, že ještě nezažili, aby k nim lidi rádi přišli i v sobotu, že se v čekárnách nikdo nehádal, všichni byli vděční a nebyla tam žádná nervozita. A myslím, že se nad tím zamysleli i další praktici v zemi a budou lidi ochotní očkovat. Takže apeluju na to, ať se praktičtí lékaři do systému pustí, ať si tam mohou své pacienty najít, pozvat je a naočkovat. Pro mladé lidi budou skvělá velká očkovací centra, objednávkový systém, aplikace, to by mohlo fungovat perfektně,  my se taky snažíme, aby tady u nás v holešovické tržnici otevřelo očkovací centrum.

Jaká bude vaše další strategie?

Plánujeme spolupráci s ostatními městskými částmi, které nemají vlastní polikliniku, jenže zatím nám další objednávky vakcín byly zamítnuty. Až budou, předpokládám, že naše žádost bude schválená a vakcínu jim objednáme a rozvezeme. Termín 15. ledna už jsme zkrátka „přešvihli“, v tom byla pravidla pro všechny stejná. Čeká nás druhé kolo, lidé by měli dostat druhou dávku, což bude náročné ale s praktiky to zvládneme.

Vychází vaše nabídka spolupráce z předchozí kritiky?

Když jsme to zkoušeli poprvé, upřímně řečeno jsem neměl odvahu zatáhnout do toho někoho dalšího. Jak jsem řekl, den před spuštěním jsme neměli jehly a stříkačky, takže by bylo neseriózní do toho namočit někoho dalšího a ještě mu dělat problém. Ale kdo se ozval, tomu jsme posílali kontakty i způsob, jak to řešit - ale jak říkám. objednávka s Prahou 6 už neprošla. Když jsme zjistili, že naše strategie funguje, byli jsme ochotní pomoct, ale už to nešlo.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].