Žije Daniel Radcliffe na jižní Moravě, nebo v Londýně?
Čtete jeden z našich newsletterů. Přihlaste se k jejich odběru a budou vám chodit do e-mailové schránky. Máte z čeho vybírat. Silvie Lauder píše newsletter V pasti pohlaví, Markéta Plíhalová pak Jednotku intenzivní péče. Světovému dění se věnuje newsletter GARRIGUE, domácí politice newsletter PLAMÍNKOVÁ. Pomezí byznysu a politiku popisuje Sečteno, podtrženo, který připravuje Filip Zelenka.
Milí čtenáři, milé čtenářky,
o víkendu jsem po letech zavítala do Londýna. Rušného města plného dvoupodlažních autobusů, červených telefonních budek, taxíků jako z počítačové hry Mafia, ale také - a za mě především - plného rozmanitosti. I tentokrát mě to (příjemně) překvapilo a nepřestalo fascinovat.
Abych nepaušalizovala, budu mluvit za sebe. Pocházím z jižní Moravy, místa, kde mi samozřejmě nikdo nic nezakazoval, ale tak nějak se předpokládalo, nebo jsem alespoň měla ten dojem, že budu plnit určitá očekávání. Že přece nebudu nosit něco, co se nehodí. Byla jsem v nějaké škatulce - a kdykoliv jsem z ní něčím výraznějším vystoupila a nevypadala tak, jak mě lidé znají a jak si myslí, že bych měla vypadat, nechyběl jízlivý komentář, který mě na to „upozornil“.


V Praze se mi to stalo jednou. Ano, je to velké město; ta bývají anonymnější, okolí pravděpodobně vůbec nezajímáte a můžete si nosit v podstatě to, co chcete. Hádám, že podobný poznatek má více z nás, kteří zažili život na vesnici a mohou ho porovnat s velkoměstem. Ale pak je tu úplně jiný level. Londýn, kde si na sebe můžete vzít cokoliv chcete, aniž vám to dá někdo “sežrat”. Můžete být sami sebou, ať to znamená cokoliv. V Londýně je dovoleno vše; ba snad dokonce vítáno. Tady škatulky neexistují.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
V burce i do nemocnice
Tři zprávy ze světa patriarchátu
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.










