Koncert Nilse Frahma: Nechceme žádné lidské zvuky
Playlist: Nils Frahm v Drážďanech – Festival Cool v plotě v Písku
Čtete jeden z našich pravidelných newsletterů. Přihlaste se k jejich odběru a budou vám chodit do e-mailové schránky. Píšou je pro vás Tomáš Brolík, Pavel Turek, Magdaléna Fajtová, František Trojan, Ondřej Kundra, Jiří Sobota, Silvie Lauder a Andrea Procházková.
Když si Nils Frahm po příchodu na pódium na ruce navlékl rukavice, namočil je do vody, a pak několika kapkami ostříkal přední řady publika, bylo to gesto, které jako kdyby navazovalo na deštivý večer. Hlavně kvůli němu se vystoupení plánované minulý pátek 13. září ještě pod širým nebem na drážďanské scéně Junge Garde uprostřed historického městského parku Großer Garten přesunulo do prostoru Alter Schlachthof (tedy koncertního sálu zbudovaného z bývalých jatek).
Chvíli poté, co s poťouchlým úsměvem zkropil již beztak promoklé příchozí v prvních řadách, přiložil mokré rukavice na skleněnou harmoniku. Speciální nástroj, který původně sestrojil Benjamin Franklin v 18. století a na němž zvuk vzniká právě třením mokrých prstů o roztočené skleněné misky. Publikum hned při prvních tónech ztichlo a pohroužilo se do hudby, která v tu chvíli vznikala ze skla a vody.
Populární německý skladatel8 minTóny z tichého velkoměsta, který vyprodává velké sály a na Spotify si ho měsíčně najde 1,5 milionu posluchačů, má dar využít každý z nástrojů pro svůj zklidňující, melancholicky ambientní rukopis. A je jedno, jestli se jedná o skleněnou harmoniku, harmonium, varhany či pianino s odhalenými strunami, nebo jestli jde o analogové syntezátory, které má vyskládané v několika řadách.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu