Svátek všech Svanů - Kvirikoba
Procházím mezi skupinkami - jedí maso z obětního býka, pijí víno, hrají národní písně na panduri
Mestie. 28. července. Půl osmé ráno. Kluci-horolezci, s nimiž tu jsem, vyrazili na druhý pokus na Ušbu, kavkazský „Matterhorn“, já si od lezení jedu odpočinout na nejdůležitější náboženský svátek horalských Svanů v roce, nazvaný „Kvirikoba“. Ten se koná v kostelíku Lagurka, vzdáleného odsud necelých 40 km a dvě hodiny jízdy terénním vozem.
Podle místních není problém v tuto ranní hodinu a hlavně v takový den sehnat za 10–15 lari odvoz, opak je však pravdou. Najdu jedinou Deliku mířící tím směrem, do níž mě řidič posadí a minimálně hodinu popojíždí každých deset minut o kousek dál, čímž mi mlčky sděluje, že hledá další pasažéry. A dokud je nenabere, nikam nepojede. (Klasická situace, ať už tu jedete kamkoli.) Nakonec natrefíme na mezinárodní skupinku turistů a kolem půl desáté konečně vyrazíme.
Ke kostelíku sv. Kvirika a Ilvity se dostaneme kolem poledního. Provoz aut, často i osobních, které by sem za normálních okolností vůbec nejely, stejně jako počet policajtů či piknikujících skupinek po cestě vypovídá o tom, že se skutečně něco děje. Policajti nás nechtějí pustit dál do vesničky, ale přece jen zde fungují rodinné vazby (celá Svanetie je přes několik „kolen“ příbuzná), takže vše se dá domluvit a můžeme dojet přesně tam, kam chceme.


S batohem na zádech vyrazím do asi kilometrového, poměrně prudkého kopce. Potkávám mladé i starce, bábušky, kněze, turisty… Cesta je přeplněná lidmi a všichni si solidárně pomáhají – jak nahoru, tak dolů. Slečny s podpatky se zeptám, jestli se jí tu jde dobře, ta se však jen usměje, a mou ironii v hlase nepochopí. Proč by se ve slavnostní den neměla vyparádit? Do prostor kostela se dostanu několika obratnými kroky a výšvihem přes kamennou zeď – čekat frontu před ucpaným vchodem nemám trpělivost.
Brzy pochopím, že Kvirikoba je především setkání známých a příbuzných než akce s pevně stanovenými pravidly. Procházím mezi postávajícími či posedávajícími skupinkami – jedí maso ze zaříznutého obětního býka, pijí víno, hrají národní písně na panduri. Mladí muži opodál se snaží zvednout sto šedesátikilový zvon (trojí zazvonění je prý symbolem síly a dotyčnému má splnit přání) či balvan, který mají přehodit přes hlavu. U bábušky před kostelíkem koupím svíčky a jdu je zapálit do venkovního přístřešku, neboť vchod do něj je permanentně přeplněný.
O maso se dole v kuchyni stará několik mužů. Ze zaříznutého zvířete zbyla pouze hlava, kterou se krátce po mém příchodu snaží rozseknout sekerou. Po chvíli už mi nabízejí mozek a jazyk – prý to nejvýživnější, nejchutnější maso. Ale já na něj nemám žaludek, tak ve slušnosti odmítnu a panáka vinné vodky „čači“ zajím chlebem.
Předpověď hlásí odpolední průtrž, na svaté místo však nakonec nespadne ani kapka a dokonce vysvitne sluníčko. Venku posedávají hudebníci. U jedněch se potkám s ukrajinskými trekaři. Připojí se k nám Gruzín s vínem a začne očekávaná politická debata na téma situace v Ukrajině či kremelské politiky. Andrej a Koba se názorově neshodnou, ale respektují posvátnost kostela a naštěstí z jejich hovoru nevznikne bitka. Koba se rozloučí se slovy: Car esť Gruzin, Stalin Džugašvili. Běhá mi z nich mráz po zádech.
Kolem čtvrté hodiny se s Ukrajinci rozloučím, vyměníme si kontakt a s davem posledních oslavujících se dostanu na bahnitou zpevněnou cestu, po níž vyrazím do Ušguli – vesničky asi deset kilometrů vzdálené, kde mám sraz s kamarády-cyklisty.
První auto stopnu asi po 4 km a to mi hned zastaví. Je plné, přesto mě posadí k děvušce na spolujezdcově sedadle a odvezou mě na místo. Během cesty stihneme probrat „povinnou abecedu“ otázek (Jak se jmenuju? Odkud jsem? Kde jsem se učila rusky? Co dělám? Jestli mám rodinu?…) a cesta nad útesem příjemně ubíhá.
Podezřívavost a ostražitost jsou zde opět zbytečné – mí noví „přátelé“ se mě ujmou zcela nezištně. V Ušguli mě pohostí ovocem, zeleninou, pivem a neustále si chtějí povídat. Nad Šcharou se blýská a hřmí. Začne prudký déšť. Skupina cyklistů nikde. Goga a jeho kamarádi mě tedy hodí zpět do Mestie. Přece si nebudu stavět stan někde, kde prší, když navíc vůbec nevím, jestli ti, na něž čekám, dorazí. A samotnou mě tam nenechají!
Do Mestie dorazíme už za tmy. Slíbím Gogovi, že až budu ve Tbilisi, ozvu se. Vezmu si od něj telefonní číslo a chleba na cestu. Rozloučíme se.
Další vydařený den prožitý v rytmu kavkazských hor a pastvin.
Autorka je překladatelka
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].
Mohlo by vás zajímat
V burce i do nemocnice
Tři zprávy ze světa patriarchátu
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.










