0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Glosa27. 4. 20073 minuty

Auto jménem samohyb

Dá se sedět na židli, jež se jmenuje podpůrná konstrukce pro hýždě? Ale proč se vlastně ptám? V tuto chvíli to vypadá, že vyjednávání o evropské ústavě konečně míří ke kompromisu. Evropa bude mít ústavu, v podstatě téměř stejnou, jako je ta, na které se dohodla už v roce 2004, jenom to nebude ústava.

Může se stůl jmenovat odkladná deska a zůstat stolem? Dá se sedět na židli, jež se jmenuje podpůrná konstrukce pro hýždě? Je možné jezdit v samohybu stotřicítkou po dálnici? Samozřejmě že ano. Ale proč se vlastně ptám?

V tuto chvíli to vypadá, že vyjednávání o evropské ústavě konečně míří ke kompromisu. Evropa bude mít ústavu, v podstatě téměř stejnou, jako je ta, na které se dohodla už v roce 2004, jenom to nebude ústava. Bude to smlouva o reformě. Zahraniční politiku sedmadvacítky bude nakonec přece jen koordinovat ministr zahraničí, jenom to nebude ministr. Říkejme mu raději třeba zmocněnec Evropské rady pro externí vztahy. Zkrátka a dobře, Evropané se po všem tom šermování silnými slovy dohodnou na tom, že reforma institucí je zapotřebí, a budou schopni udržet již několik let dohodnutý kompromis. Změna proti původnímu návrhu bude spočívat především v odstranění jakékoli symboliky odkazující k jednotnému státu.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Dobře nebo špatně? Pokud je Evropa technicistní výmysl určený k usnadnění života, podobně jako třeba automobil, pak je to asi v podstatě jedno. Potřebovali jsme zlepšit fungování evropských institucí a jejich chod bude skutečně o něco hladší. Potřebovali jsme zjednodušit mechanismus vyjednávání a díky nové smlouvě rušící v některých oblastech právo veta bude hledání dohody opravdu hladší. A další kolo vylepšování zase někdy příště, až k tomu bude Evropa mentálně zralejší. Skoro to vypadá jako šikovné vítězství zastánců integrace, kteří si prosadili svou a kosmetickými úpravami umožnili odpůrcům ústavy zachovat si tvář.

Jenže tohle platí pouze potud, pokud je Evropská unie mechanismus typu samohybu alias auta. K němu sice člověk může mít nějaký vztah, třeba i hodně vřelý, ale zase se kvůli němu nezblázní. Auto se dá rozmontovat a odvézt do šrotu. Což nakonec lze s Evropou udělat také, ale následky jsme si v minulém století vyzkoušeli hned dvakrát.

Výprodej státní symboliky výměnou za kompromis s odpůrci integrace tak nemusí být pouze nevinnou hrou, jak se může zdát. Ne vždy lze jednoduše žonglovat s pojmy. Chcete počít dítě nebo biologický výsledek sdílení genetických informací? A budete ho vychovávat s nositelem opačného typu chromozomu určujícího pohlaví?

Evropská unie je projekt, který lze polepit technicistními nálepkami a tvářit se, že je to jen mechanický pomocník. Je tu ale druhá možnost – Evropané mohou najít odvahu, nazvat kontinent svým domovem a zamilovat se do něj.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].