Závislost na černém zlatě
Ropa nás obklopuje na každém kroku. Na počítač, díky kterému čtete tento článek, se spotřebovala ropa odpovídající desetinásobku jeho hmotnosti. Dokáže se společnost zbavit své závislosti?
Každý den miliardu eur. Tolik platí členské země Evropské unie za dovoz ropy. Ceny černého zlata přitom skoro denně lámou rekordy. Když izraelský předseda vlády Shaul Mofaz oznámil, že Izrael napadne Irán, pokud bude i nadále pokračovat ve vývoji jaderných zbraní, zdražila ropa za jeden den o deset dolarů za barel.
Investiční banky předpokládají, že barel bude stát již brzo 150 dolarů (i když aktuálně cena klesla kvůli obavám z recese v USA), a příští rok se zřejmě dočkáme hodnot nad 200 dolarů. Pro srovnání náklady na těžbu na Blízkém východě se pohybují kolem dvou dolarů. Ty ale nezahrnují náklady na výzkum a investice do technologií.
Největším konzumentem ropy jsou Spojené státy. Dlouhodobě ale poptávku potáhnou asijské země. Například v roce 2000 v Číně jezdily 4 miliony automobilů. V roce 2020 to má být už 130 milionů. Cenu tak v současnosti nedokážou srazit ani zpomalující ekonomiky vyspělých států, což by za normálních okolností vedlo k poklesu poptávky.
Ropný vrchol
Ropa se využívá ke třem hlavním účelům. Používá se v dopravě, k výrobě plastů a k produkci elektřiny. Vyrábějí se z ní i některé léky, hnojiva a pesticidy. Podíl elektřiny vyrobený z ropy tvoří celosvětově sedm procent.
„Táhnou to arabské státy, které nemusí ropu nikam exportovat,“ sdělil Respektu.cz analytik Atlantik FT Petr Novák. Velká část ropy ale směřuje právě na výrobu plastů. „Je to minimálně čtvrtina produkce,“ tvrdí Novák. Od ceny ropy se tak odvíjí ceny 95 procent všech výrobků včetně potravin.
V loňském roce navíc došlo k poklesu těžby ropy. Podle britské společnosti British Petroleum se loni těžilo průměrně 81,5 milionu barelů ropy denně, což bylo o 130 tisíc barelů méně než v předchozím roce. „Těžba ale může díky novým ložiskům růst,“ předpovídá Novák. Přesto se začíná čím dál častěji diskutovat o teorii ropného vrcholu, kdy už lidstvo nebude schopné těžit více.
„Nejsem zastáncem teorie ropného vrcholu. Důvodů loňského poklesu je několik – nedostatečné investice do nových ložisek a problémy zemí mimo OPEC s navyšováním těžby,“ uvedl pro Respekt.cz analytik společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka. Typickou ukázkou je Rusko, u kterého se předpokládalo, že má dostatečné rezervy pro zvyšování těžby, ale produkce ropy naopak klesá.
Kdy dojde ropa
Spotřeba ropy byla loni o více než 4 miliony barelů denně vyšší než její produkce. Jestli zůstane nadále spotřeba vyšší než produkce se ale těžko odhaduje. „Za současných cen budou do nových nalezišť proudit větší investice,“ myslí si Hatlapatka. Mluví se například o zahájení těžby z kanadských písků. „Není to ještě jednoznačně rentabilní. Ale až bude stát ropa 300 dolarů, tak se na to budeme dívat jinak,“ tvrdí Hatlapatka.
Vzhledem k tomu se dá těžko odhadnout doba, kdy se zásoby ropy vytěží. Pokud bychom brali do úvahy pouze současná naleziště a konstantní spotřebu, vydržela by ropa na dalších 40 let. „Už před sto lety se říkalo, že za dvacet let ropa dojde,“ upozornil nicméně Hatlapatka.
Velkou roli hrají také technologie. V polovině minulého století byla výtěžnost ložisek přibližně 15 procent. V současnosti je to přes 40 a většina ropy tak zůstává i dnes nevytěžena. Může se tedy stát, že se v budoucnu budou otevírat naleziště, která se už považovala za vyčerpané. Od prvopočátku těžby ropy se již vytěžilo 900 miliard barelů ropy.
Alternativní řešení
Pokud budou ceny ropy i nadále růst rychlým tempem, dá se očekávat, že vzrostou také investice do jejich alternativ. Nejmarkantnější to bude zřejmě v automobilové dopravě. Některé investiční banky odhadují, že už v roce 2020 převládnou alternativní pohony nad klasickými motory využívající deriváty ropy. „V první fázi se uchytí více variant technologií. Až následný vývoj pak ukáže, které alternativní palivo je nejlepší,“ předpověděl Hatlapatka.
Největší česká automobilka Škoda Auto se k tomu ale zatím nehlásí. „Vozy s alternativními nebo hybridními pohony se nechystáme vyvíjet,“ řekl Respektu.cz tiskový mluvčí automobilky Jaroslav Černý. Podle Černého tuto strategii nezmění ani pokračující růst cen ropy.
Konkurenční kolínská automobilka TPCA ze zdražující ropy těží, protože vyrábí vozy s nízkou spotřebou. „V loňském roce jsme zvýšili výrobu o 5 procent na 308 tisíc vozů. V letošním roce počítáme opět s mírným nárůstem výroby,“ uvedl pro Respekt.cz Radek Kňava z oddělení komunikace.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].