0:00
0:00
Agenda10. 6. 20154 minuty

Borci, nechcete udělat něco skvělýho? Třeba hudební aplikaci?

Technologický gigant Apple vstupuje do streamovacího byznysu

Apple Music bude k dispozici od konce června, bude stát právě tolik jako Spotify v placené verzi, tedy deset amerických dolarů za měsíc
Autor: Apple Inc.

Nejnovější vývojářská konference technologického gigantu Apple se vyznamenala hned dvakrát: nejprve firma dostála svému dlouho proklamovanému slibu, že napraví bohapustou nerovnost pohlaví v technologickém sektoru - a na pódiu se ten večer před obří obrazovkou objevily hned dvě ženy. Skvělé, věc můžeme považovat defintivně za vyřízenou.

A za druhé: Apple představil svou streamovací službu Apple Music. Uvedl ji rapper Drake, a to příběhem o tom, jak takhle jednou zašel za šéfy Applu Timem Cookem a Eddiem Cuem a řekl: “Borci, v hudbě je hroznej nepořádek, písničky tady, videa támhle, nechcete udělat něco skvělýho a elegantního, jak to umíte jen vy, nějaký úplně nový hudební ekosystém pro všechny moderní hudebníky a všechny moderní posluchače?” A Tim a Eddie, šéfové brzy bilionové firmy, si oddechli, protože už hrozně dlouho čekali ve svých kancelářích na někoho, kdo jim řekne, ať udělají nějaký nový ekosystém.

↓ INZERCE

Také je ale možné, že za Timem a Eddiem zašel už někdy v roce 2013 Luca, jejich finanční ředitel, a řekl něco jako: “Borci, všichni, kdo tomu rozumí, tvrdí, že jestli bude prodej hudby zase někdy pořádně vydělávat, tak to bude přes streamování. A Spotify už má hodně velký náskok, z čehož plyne, že v budoucnu přijdeme o opravdu hodně peněz a na ten bilion to nedotáhneme.” O rok později koupil Apple Beats Music a Beats Electronic.

Pak někdo zavolal Drakeovi, vymyslel mu ten legrační proslov se slovem ekosystém, Tim k tomu přidal něco o tom, že Apple zase úplně mění prožitek něčeho, a to napořád - a výsledek je tady. Je to aplikace, kde se dají poslouchat písničky.

Apple Music bude k dispozici od konce června, bude stát právě tolik jako Spotify v placené verzi, tedy deset amerických dolarů za měsíc; zdarma bude jen tříměsíční zkušební období. Aplikace bude fungovat na všech platformách, verze pro Android začne fungovat v průběhu podzimu. AM nabídne hudbu i video. Součástí služby je také několik globálních rádiových stanic a také svého druhu sociální síť spojující hudebníky a jejich fanoušky.

Streamovacích služeb je už dnes řada: především zmíněná Spotify (která měla v lednu 60 milionů zákazníků, z nichž 15 milionů používalo placenou verzi), ale také Rhapsody, Google Music, YouTube anebo nový projekt amerických popových megastar Tidal. Zvláště ten poslední je dokladem toho, že začala válka o lukrativní segment.

Jeho investor a zakladatel, rapper Jay-Z, při uvedení tvrdil, že je to zbraň v boji s pirátstvím a nástroj spravedlnosti při vyplácení muzikantů; od komentátorů ovšem spíše zaznělo, že jde o demonstraci síly superhvězd, které hodlají stáhnout své písně ze všech ostatních služeb. Což nicméně až na výjimky zatím neudělaly - a těžko si představit, že by si zmínění hudebníci nechali šanci jménem Apple Music ujít. Zvlášť v situaci, kdy se Tidalu příliš nedaří.

Apple má totiž v konkurenčním boji několik výhod. Spoléhá na to, že má daleko větší kapitál než jeho konkurenti (Google nevyjímaje). A za druhé sází na to, že lidé, kterým se z nějakého důvodu líbí mít něco s nakousnutým jablkem, nedokážou odolat a pořídí si ještě něco dalšího.

Někteří analytici soudí, že to bude fungovat. Tedy že Apple Music dožene šedesátimilionové Spotify za pouhý rok a že to bude Apple, kdo vskutku promění streamovací byznys - ten je totiž (zatím) velmi přátelský k posluchačům a velmi nepřátelský k drtivé většině hudebníků. Mohou za to především smlouvy, které mají interpreti se svými vydavateli, a dlouhodobě tenhle model nemůže fungovat.

I na to má firma páky skrze vztahy s vydavatelstvími; Apple je opravdu mocný hráč, což dokládá to, že smlouvy byly sepsány ještě před ohlášením služby. To rozhodně není běžné a vskutku existuje možnost, že Apple dokáže dotlačit velké vydavatelské firmy ke změně podmínek - tak, aby se streamování hudby stalo dlouhodobě udržitelné jak pro posluchače, tak pro hudebníky. Už se ale objevily i zprávy, že Apple svůj vliv na velká vydavatelství využívá k tomu, aby tyto firmy přitlačily na Spotify a omezily služby, které poskytuje zdarma.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].