0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Denní menu16. 2. 20174 minuty

Skandál nejslavnějšího youtubera ohlásil nástup digitálních hvězd do byznysu

PewDiePie • Autor: youtube

Nejsledovanější youtuber na světě, sedmadvacetiletý Švéd Felix Kjellberg vystupující pod přezdívkou PewDiePie, přišel o lukrativní obchodní smlouvy s Disney a YouTube, protože na svém kanálu na YouTube zveřejnil videa s antisemitským obsahem. Pro Kjellberga je to sice nepříjemné, avšak armáda mladých, k síti věčně připojených videotvůrců může slavit: svět velkého byznysu je konečně bere stejně vážně jako hollywoodské herce či jiné celebrity.

PewDiePie je internetová hvězda, která si své publikum vytvořila především komentováním videoher. Za několik let takto nasbíral 53 milionů diváků a inspiroval mladé lidi po celém světě k tomu, aby udělali totéž. Tedy vzali kameru či mobil a natočili se, jak dělají něco, co ostatní bude zajímat, video pak pověsili na YouTube. Pokud vaše videa uvidí dost lidí, budete dostávat peníze od YouTube za reklamu a pohrnou se další sponzoři. Stane se z vás influencer, člověk mající vliv, o které se reklamní agentury i marketingové týmy všech značek budou přetahovat, ukázal PewDiePie.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Kjellberg nebyl úplně první, ale je největší a řadě lidí ukázal cestu. Švéd se stal úspěšným a začaly se u něho hlásit zájemci o spolupráci. Od roku 2012 spolupracoval s Maker Studios, která patří pod firmu Disney. Firma mu pomáhala vytvářet videa, ale hlavně dohodovala další obchodní smlouvy. Kromě toho měl Kjellberg smlouvu také s YouTube, která jeho videa zařazovala do prémiového kanálu YouTube Red. O obě smlouvy teď mladík z Göteborgu přišel.

https://www.youtube.com/watch?v=lwk1DogcPmU

Kjellberg neudělal nic zas až tak šokujícího, ale ani vtipného. Zcela neznámým, náhodně vybraným lidem zaplatil pár dolarů za to, že se natočí na video, jak v rukou drží nápisy „smrt všem Židům“. Pak se snažil požár uhasit. Říkal, že šlo o vtip, nebo že chtěl upozornit na absurdní fakt, že lze zaplatit pár náhodným lidem za cokoli -  ale už bylo pozdě. Ne že by to znamenalo konec jeho kariéry. Pořád bude mít dost peněz z reklam na YouTube - firma Google, která veřejný kanál vlastní, jeho videa nezablokovala. A nějaký sponzor se časem jistě znovu najde.

Událost ale znamená milník ve vnímání youtuberů, jak píše server filmového časopisu Variety. „Jasně to ukazuje, že youtubeři už jsou součástí středního proudu. Kdyby to PewDiePie udělal před pěti lety, nikdo by si toho ani nevšiml,“ řekl časopisu Joost van Dreunen ze společnosti SuperData Research, která se zabývá výzkumem počítačových her.

Hollywoodský establishment dlouho nebral videotvůrce vážně. „Podívejte se na ty děti s počítači ve sklepě, to je roztomilé, říkali si. “ PewDiePie je ale dnes takovou celebritou, že Disney a Google záleží na tom, co dává na internet, a když hranici překročí, zbaví se ho. „Jak tyto hvězdy budou dál růst a stanou se samy o sobě obchodními odvětvími, jejich partneři je budou neustále sledovat a hodnotit každý krok, který udělají. Posuzovat, zda se hodí k jejich značce a hodnotám,“ myslí si Brent Weinstein z firmy UTA.

Coby pionýři nového média se youtubeři těšili velké volnosti k experimentování a posouvání společenských norem. Do chvíle, než začali vydělávat hodně peněz. Jejich nezávislost jim umožnila „být velmi autentickými a rychle reagovat“, jak soudí Brendan Gahan z agentury Epic Signal. Většině přitom chyběla jakákoli odborná průprava. „Nikdy se nemuseli zodpovídat personálnímu oddělení nebo šéfovi, zároveň věděli, že šokující chování přitahuje další oči k jejich kanálu,“ dodává.

Tahle éra je ale pomalu u konce, shodují se odborníci oslovení Variety. „Je to budíček pro všechny youtubery. Když vidí, že ani PewDiePie, který je na vrcholu pyramidy, není nedotknutelný, pak není nikdo z nich,“ říká Gahan.  Youtubeři budou dál pokračovat ve vytváření videí, která budou většinou nudná a někdy šokující. Ale od tohoto dne si mnohem více budou rozmýšlet, než kliknou na tlačítko „zveřejnit“.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].