0:00
0:00
Denní menu21. 11. 20163 minuty

Sedm slibů Marka Zuckerberga, jak Facebook zatočí s hoaxy a trolly

Mark Zuckerberg v sobotu otočil ve věci falešných zpráv na Facebooku. Až doposud se šéfové nejvlivnější sociální sítě stavěli k tomuto jevu spíš netečně, ale po smršti kritiky z poslední doby – posílené i slovy Baracka Obamy – jde Facebook do sebe.

Téma se rozvířilo poté, co Donald Trump vyhrál v USA volby a někteří jeho kritici začali poukazovat na to, že volby ovlivnila neschopnost Facebooku zabránit šíření lživých zpráv v předvolební kampani. Kritika vyvrcholila poté, co vlivný portál Buzzfeed přišel s analýzou, podle které měly dezinformace před volbami na Facebooku dokonce navrch nad pravdivými sděleními. Zuckerberg se nejdřív bránil - a to, že by Facebook pomohl Trumpovi vyhrát, označil za “bláznivou myšlenku”.

To však oponenty kritiky ještě víc rozlítilo, navíc se do debaty vložil minulý týden prezident Obama s tím, že matení veřejnosti přes sociální sítě rozhodně nejde brát na lehkou váhu. V době, kdy většina lidí bere informace primárně z toho, co jim přistane na facebookové zdi nebo na Twitteru, jsou falešné zprávy podle Obamy přímým ohrožením demokracie a provozovatelé sociálních sítí se nemohou zodpovědnosti jen tak zbavit.

↓ INZERCE

Dalo by se namítat, že Facebook ve skutečnosti není ničím jiným než novodobou výrobnou papíru, na který si každý může napsat, co chce – a těžko výrobce média popotahovat za nevhodný obsah. I Zuckerberg už ale pochopil, že tak jednoduše z téhle debaty nevyklouzne. “Dezinormace bereme vážně,” napsal v sobotu v “updatu”, který pověsil na svoje zeď a kde mimo jiné přiznal, že Facebook chyboval, pokud někdy nechal svoje uživatele sdílet, cokoli se jim zlíbí. A přidal sedm konkrétních bodů, jak situaci zlepšit:

  • Vylepšit algoritmy tak, aby Facebook sám poznal, že uživatelé chtějí něco nahlásit jako hoax, a to ještě dřív, než to sami stihnout udělat.
  • Usnadnit uživatelům nahlašování falešných zpráv.
  • Ověřovat zprávy u třetích stran, tzn. spojit síly se spolehlivými “fact-checkery” a víc se od nich učit.
  • Zavést varovné hlášky, tzn. pokud je u něčeho silné podezření, že jde o falešnou zprávu, pak by takový příspěvek měl od Facebooku dostat i příslušné varovné označení.
  • Důsledněji kontrolovat, na co se autoři příspěvků odkazují a kam vedou linky, které ke svým zprávám přidávají.
  • Rozbít ekonomiku, na které je šíření hoaxů postaveno. Často totiž jde o ziskovou činnost, za kterou stojí reklamní roboti a automatizované systémy vycvičené k tomu, aby uměle zvedali čtenost a zneužívali reklamní politiku Facebooku.
  • Víc poslouchat novináře a osvojit si standardy ověřování faktů používané v zavedených médiích.

Pro úplnost je dobré připomenout, že zmanipulované zprávy a dezinformace jsou fenomén, který škodí i Česku. Jeho sílu ukázal nedávný průzkum agentury STEM. Každý čtvrtý Čech podle něho věří webům, které prokazatelně šíří dezinformace. Čtvrtina populace má k “alternativním médiím” větší důvěru než k médiím tradičním včetně veřejnoprávních. Tristní je situace u mladých lidí: dva z pěti přiznávají, že dezinformační a manipulativní obsah neumí rozeznat.

Pokud jde ovšem o Facebook, ten je dnes už tak velký, že se na věc dá dívat i z té lepší stránky. Jak říkal Zuckerberg těsně po volbách: z 99 procent je obsah na Facebooku autentický.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].