sobota 22. 7. 2017

Víkendové menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Web MTV se zbavuje zpravodajství, důkladných reportáží a analýz ve prospěch videa. Počínaje zářím 2015 se zpravodajský server MTV News s příchodem nového šéfredaktora Dana Fiermana zaměřil na delší psané kritiky a reportáže. Pro nové směřování zpravodajství najala MTV mnoho renomovaných redaktorů a editorů. Polovina redakce teď ale mediální dům musela opustit, odůvodněním je podle mluvčího „důraz na formát krátkého videa, které více odpovídá návykům mladých lidí." Magazín New Yorker a jeho komentátorka Amanda Petrusich se pod vlivem této události zamýšlí , zda ono zaměření na video opravdu odráží způsob konzumace dnešního publika, nebo se spíše hodí inzerentům.

Redaktorka Amanda Petrusich upozorňuje na to, že kroky MTV News přináší alarmující vhled do uvažování vedení velkých mediálních domů. Reportéři MTV měli být opakovaně vyzýváni k nepublikování negativních recenzí a reportáží o umělcích, kteří s firmou spolupracují. Jako příklad uvádí esej Davida Turnera s názvem Chance The False Prophet.

Reklama
Reklama

Hlavní protagonista Chance the Rapper si prostřednictvím svého managementu na obsah textu stěžoval a požadoval po vedení společnosti, ať text stáhne. MTV kvůli účasti rappera na několika dalších projektech souhlasila a prohlásila zveřejnění článku za pochybení editora. Rozhořčení ze zveřejnění negativní kritiky není ojedinělé. Společnost a zejména umělci jsou podle autorky článku stále méně tolerantní ke kulturní kritice - což je zvláště paradoxní v době, kdy jsou sociální sítě plné tvrdých hodnocení.

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Streamovací služba Spotify čelí v posledních týdnech nevídané vlně kritiky. Měla totiž do svých nejúspěšnějších playlistů zařazovat instrumentální hudbu pod pseudonymy a falešnými účty neexistujících umělců, čímž chtěla ušetřit šetřit na honorářích. Konkrétně se jedná o playlisty s ambientní hudbou jako Chill, Sleep, Deep Focus, Peaceful Piano nebo Music for Concentration, která má primárně vytvářet kulisu pro různé relaxační činnosti. Server Music Bussiness Worldwide odstartoval kauzu článkem, ve kterém uvádí jména více než padesáti neexistujících umělců. Právě těch, kteří klidné, ambientní a klavírní skladby vytvářeli. U osmi z této padesátky neexistujících jmen se serveru dokonce podařilo dohledat skutečné autory. Stojí za nimi produkční duo Andrea Romdhane a Jozes Svendlund, které napsalo hity třeba pro Geri Halliwell nebo kapelu Westlife.

V čem je problém? Debata se netočí kolem kvality hudby, její autoři jsou bezesporu velmi talentovaní skladatelé ze Stockholmu. Potíže nastávají, až ve chvíli, kdy jde o vyplácení peněz. Label s výmluvným názvem Epidemic Sounds skupuje práva na hudbu od umělců, kteří ji vytváří. Tu pak přidává do populárních Spotify playlistů, jež generují miliony přehrání. Umělcům nahrávací společnost vyplácí za každou jednu skladbu jen jednorázovou výplatu nikoli tantiémy podle počtu přehrání, jak bývá zvykem. Kolik platí Spotify labelu Epidemic není jasné, podle informací webu je to však mnohonásobně méně, než když jde o umělce, kteří jsou sdružení pod standardně fungujícími firmami.

Reklama
Reklama

Spotify všechna nařčení vytrvale odmítá. „Hudba, kterou skladatelé spolupracující s Epidemic Sound vytvářejí, nikdy nevznikla na zakázku Spotify a rozhodně to nejsou falešní umělci – to je urážlivý termín. Jsou to profesionální skladatelé, kteří se živí skládáním kvalitní hudby. A jak už to bývá někteří skladatelé pracují pod svým skutečným jménem, jiní fungují raději pod pseudonymem," konstatuje oficiální vyjádření společnosti. Pokud jsou ale obvinění pravdivá, na praktiky firmy nejvíce doplatí menší začínající umělci. Spotify vyplácí hudebníky poměrně podle celkového procenta přehrání všech skladeb v aplikaci. A přesně to nahrává „mrtvým duším“ v playlistech s více než milionem přehrání. Playlist s ambientní hudbou pro příjemný spánek tímto způsobem vydělává na úkor jiných zajímavých umělců.

Kauzu doplňuje Alexis Petridis z deníku The Guardian, který si dal tu práci, že hudbu těchto neexistujících tvůrců zrecenzoval. A to je také velmi zábavné čtení.

Reklama
Reklama