Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Denní menu, Kultura

Je skvělé, že nás Lamar porazil, říkají skladatelé, kterým rapper sebral Pulitzera

Kendrick Lamar • Autor: REUTERS
Kendrick Lamar • Autor: REUTERS

Svět soudobé vážné hudby se v pondělí otřásl. Pulitzerova cena za hudbu, která se vždy dominantně udílela skladatelům klasiky a s jistými výjimkami jazzmanům, poprvé putovala za hvězdou hitparád – konkrétně za albem DAMN od rappera Kendricka Lamara.

V jeho stínu zůstávají dva zbylí nominovaní skladatelé, které Lamar porazil. Michael Gilbertson a jeho Quartet a Ted Hearne se Sound from the Bench, což je v zásadě velmi politické dílo inspirované rozsudky Nejvyššího soudu Spojených států amerických, které pomohly korporacím zajistit ústavní práva. S oběma skladateli hovořila Marissa Martinelli ze serveru Slate a výsledné interview ukazuje, že ačkoli jde letošní výsledek zcela proti tradici ceny, oba zpovídaní jsou z Lamarova vítězství nadšení.

Pro Hearna bývá hip hop velkou inspirací, aktuálně dokonce spolupracuje se Saulem Williamsem na kusu pro Losangeleskou filharmonii. Pochopení pro žánr má ale i Gilbertson, který odpovídá na otázku, co tato nečekaná výhra znamená pro budoucnost ceny: „Nikdy bych si nepomyslel, že se můj smyčcový kvartet někdy ocitne ve stejné kategorii jako Kendrick Lamar. Tohle už není cena pro úzkou skupinu lidí. Bývala to cena pro skladatele vážné hudby, kteří se mezi sebou utkávali v poměrně malém počtu, ale nyní soutěžíme s těmi největšími hlasy v hudbě.“

Ted Hearne doplňuje: „Myslím, že to je úžasné. Když mluvíme o vážné hudbě, domnívám se, že to je komunita různých publik a skladatelů, která se dávala dohromady po dlouhá staletí - ale jedním ze znaků tohoto dávání se dohromady bylo, že zcela vyloučeni z něj byli skladatelé a posluchači, kteří nebyli bílí. Jistě, v mnoha ohledech je používání houslí a evropských klasických nástrojů součástí tradice vážné hudby, ale jsou tu i jiné koncepty, obzvláště zde v Americe. Máme tu neuvěřitelně významné hudební myslitele a inovátory, kterým byl dlouhou dobu upírán přístup do klasických hudebních prostorů.“

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].