0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Denní menu22. 3. 20173 minuty

IBM obrací a ruší práci z domova. Nejlepší nápady přicházejí při setkávání v kuchyňce

Autor: Profimedia, TEMP EPA

Zatímco do Česka princip práce z domova teprve pomalu proniká, z ciziny přicházejí zprávy o obracejícím se trendu. Nejnověji se vynořila zpráva, že jedna z obřích IT firem – IBM – nejen plánuje tisícům zaměstnanců zakázat práci z domova, ale navíc se je chystá sestěhovat do několika centrálních kanceláří.

Jak píše on-line magazín Quartz, krok plánuje nová šéfka marketingu Michelle Peluso a v první vlně se bude týkat členů americké části jejího oddělení, což u firmy velikosti IBM znamená bezmála tři tisíce lidí (podobné změny už se dotkly fungování dalších oddělení firmy, třeba  designérského).

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Zpráva je zajímavá proto, že právě IBM dlouhodobě patřila mezi propagátory práce z domova, kterou začala pro své zaměstnance zavádět od počátku osmdesátých let. V roce 2009 takto pracovalo čtyřicet procent z celkem 386 tisíc zaměstnanců (díky tomu společnost ušetřila sto milionů dolarů ročně na nákladech za kanceláře). Rovněž malé start-upy, které podnik postupně nakupoval, měl ve zvyku nevytrhávat z jejich „přirozeného“ prostředí. IBM v tomto směru nakonec byla součástí mainstreamu – podle výzkumu Gallupova ústavu zhruba čtvrtina amerických zaměstnanců pracuje buď částečně nebo zcela mimo kancelář. Kolika zaměstnanců celkem se nová politika dotkne, IBM odmítla komentovat; hlasy zevnitř firmy, které Quartz posbíral, ovšem informují o velkém znepokojení, které oznámení vyvolalo. Někteří zaměstnanci si začali hledat novou práci.

Text vysvětluje obrat tím, že nejde o tlak na produktivitu práce, ale o potřebu nových myšlenek a inovací, které jsou dnes rozhodující pro úspěch v celém IT odvětví. IBM se podobně jako konkurence začíná čím dál víc soustředit na složitější produkty, jako je například vývoj umělé inteligence. A s tím souvisí potřeba větší interakce zaměstnanců při jejich vývoji. „Práce doma byla skvělá v 80. a 90. letech. Ale ne v roce 2015,“ říká John Sullivan, profesor managementu a HR strategií na San Francisco State University.

Studie Harvardovy univerzity uvádí, že z pracovišť, kde se vědci víc setkávají, vycházejí zásadnější objevy. Jev dostal název podle nejčastějšího místa setkávání Water Cooler Efekt - česky možná něco jako setkávání v kuchyňce. Další výzkum pak dává do přímé úměry počet nápadů s tím, jak často se zaměstnanci neplánovaně potkávají. Ostatně nečekaným svoláváním mítinků byl proslulý třeba Steve Jobs.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].