Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

IBM obrací a ruší práci z domova. Nejlepší nápady přicházejí při setkávání v kuchyňce

Autor: Profimedia, TEMP EPA
Autor: Profimedia, TEMP EPA

Zatímco do Česka princip práce z domova teprve pomalu proniká, z ciziny přicházejí zprávy o obracejícím se trendu. Nejnověji se vynořila zpráva, že jedna z obřích IT firem – IBM – nejen plánuje tisícům zaměstnanců zakázat práci z domova, ale navíc se je chystá sestěhovat do několika centrálních kanceláří.

Jak píše on-line magazín Quartz, krok plánuje nová šéfka marketingu Michelle Peluso a v první vlně se bude týkat členů americké části jejího oddělení, což u firmy velikosti IBM znamená bezmála tři tisíce lidí (podobné změny už se dotkly fungování dalších oddělení firmy, třeba  designérského).

Zpráva je zajímavá proto, že právě IBM dlouhodobě patřila mezi propagátory práce z domova, kterou začala pro své zaměstnance zavádět od počátku osmdesátých let. V roce 2009 takto pracovalo čtyřicet procent z celkem 386 tisíc zaměstnanců (díky tomu společnost ušetřila sto milionů dolarů ročně na nákladech za kanceláře). Rovněž malé start-upy, které podnik postupně nakupoval, měl ve zvyku nevytrhávat z jejich „přirozeného“ prostředí. IBM v tomto směru nakonec byla součástí mainstreamu – podle výzkumu Gallupova ústavu zhruba čtvrtina amerických zaměstnanců pracuje buď částečně nebo zcela mimo kancelář. Kolika zaměstnanců celkem se nová politika dotkne, IBM odmítla komentovat; hlasy zevnitř firmy, které Quartz posbíral, ovšem informují o velkém znepokojení, které oznámení vyvolalo. Někteří zaměstnanci si začali hledat novou práci.

Text vysvětluje obrat tím, že nejde o tlak na produktivitu práce, ale o potřebu nových myšlenek a inovací, které jsou dnes rozhodující pro úspěch v celém IT odvětví. IBM se podobně jako konkurence začíná čím dál víc soustředit na složitější produkty, jako je například vývoj umělé inteligence. A s tím souvisí potřeba větší interakce zaměstnanců při jejich vývoji. „Práce doma byla skvělá v 80. a 90. letech. Ale ne v roce 2015,“ říká John Sullivan, profesor managementu a HR strategií na San Francisco State University.

Studie Harvardovy univerzity uvádí, že z pracovišť, kde se vědci víc setkávají, vycházejí zásadnější objevy. Jev dostal název podle nejčastějšího místa setkávání Water Cooler Efekt - česky možná něco jako setkávání v kuchyňce. Další výzkum pak dává do přímé úměry počet nápadů s tím, jak často se zaměstnanci neplánovaně potkávají. Ostatně nečekaným svoláváním mítinků byl proslulý třeba Steve Jobs.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].