Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Obama: Školství se musí radikálně změnit, aby děti obstály v nastupující době automatizace

Hlavním problémem je zajistit celoživotní přístup ke vzdělávání dospělých. • Autor: Matěj Stránský
Hlavním problémem je zajistit celoživotní přístup ke vzdělávání dospělých. • Autor: Matěj Stránský

Barack Obama se během svého posledního velkého projevu v Chicagu snažil držet optimismus a burcovat morálku svých stoupenců do nelehkých let v Trumpolandu, jeho vystoupení mělo ale i temné tóny. Kromě obecného ohrožení americké demokraciemluvil o automatizaci jako možná největší hrozbě, s níž se 21. století bude muset vyrovnat. “Těžké to dnes nemají jenom rasové menšiny, přistěhovalci, venkovská chudina nebo sexuální menšiny, ale taky obyčejní bílí chlápci ve středním věku, jejichž svět se obrací vzhůru nohama v důsledku ekonomických, kulturních a technologických změn,” prohlásil. A technologie se brzy stanou problémem pro mnohem širší vrstvy obyvatel. Hrozí raketově stoupající nerovnost, nezaměstnanost a naštvanost.

Obama vidí řešení ve vzdělávání. Tak jako bylo rozšíření středoškolského vzdělání lékem na dramatický přechod k průmyslové ekonomice, musí se školský a vzdělávací systém radikálně přizpůsobit éře, kdy automaty umí klidně i řídit autobus.

Radikální proměně přístupu ke vzdělání se věnuje celá příloha posledního vydání týdeníku The Economist. I tady je stejnévýchodisko: “když vzdělání neudrží krok s technologiemi, výsledkem je nerovnost. Bez potřebných dovedností zaměstnanci selhávají a když jich začne zaostávat dostatečně velké množství, společnost se začne rozpadat,” hrozí týdeník.

Zároveň tvrdí, že změna bude muset být zásadní. Dnešní vzdělání stojí na tom, že se vše důležité odehraje v mládí a po zbytek života už se znalosti pouze doplňují (v lepším případě). Tzv. celoživotní vzdělávání ve své dnešní podobě ale upřednostňuje ty, kteří už jsoou na tom tak jako tak dobře. To se prý musí zásadně změnit - průběžná škola se musí stát běžnou součástí života prakticky každého, jinak máme na problém zaděláno.

The Economist vidí cestu v masivních vládních reformách. Začínat se bude nadále ve škole, musí ale zmizet úzká specializace. Nahradit by jí mělo “metavzdělání” - děti by se měli především naučit, jak se něčemu naučit a jak přemýšlet. Právě tahle schopnost postarat se sám o obsah svého mozku by jim měla zajistit budoucnost v technologiemi prosáklé společnosti.

Hlavním problémem je pak zajistit celoživotní přístup ke vzdělávání dospělých. Týdeník zmiňuje poukazy, jakási celoživotní konta, z nichž může každý průběžně čerpat finance na doškolování, přeškolování atd (jako vzor tady slouží Singapur). Důležitou roli by měly hrát samotné firmy, jež by měli své zaměstnance pomáhat orientovat,  a také odbory v roli organizátorů potřebných vzdělávacích programů.

Je to všechno zatím dost vágní a vlastně jsme to již slyšeli, naléhavost ale v tomto případě roste. Tohle není klidná doba a ještě dlouho nebude.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].