0:00
0:00
Kultura20. 4. 20252 minuty

Album týdne: Písničkář Bon Iver se po pauze vrací do své chaty v lesích

Každé album písničkáře Justina Vernona vystupujícího po jménem Bon Iver se zrodilo z pocitů samoty a často v osobních situacích, s nimiž si nedokázal poradit. Novinka SABLE, fABLE není výjimkou. Skladby pro ni začal psát v okamžiku, kdy cítil naprosté vyčerpání z koncertních turné. Dokonce se rozhodl všechno své vybavení určené k živému hraní prodat či rozdat, aby nebyla šance, že se kolotoč znovu roztočí. Současně ukončil vztah, v němž všechno vypadalo ideálně, ale přesto nefungoval. Byl vyčerpaný, ale také se ocitnul na novém začátku, pomalu se dával dohromady. „Chtěl bych, aby ten pocit, chtěl bych, aby ten pocit, chtěl bych, aby ten pocit zmizel. Protože se mi nelíbí, jak to je, nelíbí se mi, jak to. Nelíbí se mi, jak to vypadá,“ opakuje Vernon až mantricky v úvodní skladbě Things Behind Things Behind Things.

Bon Iver debutoval v roce 2008 křehkým a emocionálně obnaženým akustickým albem For Emma, Forever Ago a rázem se díky němu stal oslavovaným písničkářem, s nímž chtěly spolupracovat hvězdy jako Kanye West nebo Taylor Swift. Vernon se však chtěl image folkového solitéra zavřeného ve srubu v lesích co nejrychleji zbavit. A tak se jeho pozdější alba jako 22, A Million (2016) a I, I (2019) začala jen hemžit elektronickými zvuky, digitálními glitchi a svůj hlas markantně zkresloval a vrstvil pomocí efektu auto-tune.

Novinka SABLE, fABLE je v tomto ohledu rozkročená. Představuje diptych uváděný úspornou akustickou částí SABLE, na niž navazuje opulentní, místy soulová softrocková část fABLE. Hostují tu zpěvačky Flock of Dimes nebo Danielle Haim a inspirací jako by tu Vernonovi byli chvílemi Prince nebo třeba Phil Collins. 

↓ INZERCE

Výsledek by nemohl více kontrastovat s folkovým písničkářstvím, ale stejně se podstatná část nového alba opět rodila v osamění na chatě v lesích jako proslavený debut. „Útěk do chaty má svoji sílu, protože je příkladem toho, že se můžete rozhodnout udělat cokoli. To je to šílené, když máte na tomto světě svobodu,“ popisoval Vernon v nedávném rozhovoru pro The Guardian a ten pocit také vtělil do textu skladby There’s a Rhythmn. Zpívá v něm: „Zvedni se a odejdi.“  

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc