Shakira se vrací na hudební scénu, kterou kdysi pomohla výrazně změnit
Zpěvačka na novém albu potvrzuje, že nadvláda angličtiny v hudbě byla v posledních letech otřesena. A do značné míry je to i její zásluhou
V mládí si krátce zahrála v jedné z kolumbijských telenovel a nebyl to žánr, který by jí sedl. Ovšem poslední dva roky začal její život jednu takovou telenovelu se všemožným zvraty a propady hlavní hrdinky připomínat. V této romantické sáze došlo kvůli nevěře k rozchodu s dlouholetým partnerem a otcem jejích dvou synů, katalánským fotbalistou Gerardem Piquém. Do toho pak v mimosoudním vyrovnání po podezření z daňových úniků ve Španělsku raději zaplatila pokutu 7,5 milionu eur, než aby celou věc nechala dojít před tribunál. Shakira přišla o peníze, a navíc i rodinu měla v troskách – a přesně tady se scénář telenovely zase začal obracet k lepšímu.
Nejslavnější kolumbijská zpěvačka všech dob a jedna z největších popových hvězd 21. století vydává po sedmileté pauze album příznačně nazvané Las Mujeres Ya No Lloran (Ženy už nepláčou). A reflektuje na něm právě uplynulé dramatické období: v podstatě všechny skladby, které se žánrově rozpínají od rapu přes reggaeton po její typickou fúzi kytarového rocku s latinskoamerickými tanečními vlivy, se obracejí k partnerově nevěře a k tomu, jak se s ní vyrovnávala.
Současně deska vychází v komerčně příhodné době, kdy globálnímu popu dominují umělci a umělkyně ze zemí na jih od Spojených států. Hitparády válcují zpěváci a zpěvačky jako Bad Bunny z Portorika, Peso Pluma z Mexika nebo Karol G z Kolumbie a všichni svým způsobem vděčí Shakiře za to, že jim prošlapala cestu. Bylo to totiž ona, kdo na počátku nultých let překlenul posluchačskou propast mezi Severní a Jižní Amerikou a seznámil publikum v Evropě a Spojených státech se styly a estetikou, které jsou dnes v podstatě dominantní silou popu.


Nehledě na to, že podle výroční zprávy Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) je to stále oblast Latinské Ameriky, v níž hudební byznys roste v posledních 14 letech překotným tempem. Důsledkem toho je i výrazně vyšší sebevědomí zdejších tvůrců – a pokud se v nultých letech Shakira ještě snažila zbytku světa zalíbit anglicky zpívaným repertoárem, z něhož si kritika leckdy utahovala, dnes vydává alba kompletně ve španělštině a na jejím univerzálním přijetí to nic nemění. Natolik se pop v uplynulých dvou dekádách změnil. Naprostá nadvláda angličtiny a amerických hvězd byla otřesena a do velké míry to je právě zásluha Shakiry.
Upřímnost rocku a svoboda popu
Zrodí se z mořských hlubin a v upnutých kožených kalhotách a s dlouhými, na blond odbarvenými vlasy tančí krajinou od pobřeží přes poušť až po zasněžené vrcholky hor. Videoklip ke skladbě Whenever, Wherever zachycuje cosi jako evoluci ženy i její ovládnutí planety tancem. A k obojímu tehdy v podstatě i došlo. Singl se stal jedním z absolutně nejhranějších hitů roku 2002 a učinil ze zpěvačky známé pouze ve španělsky mluvících regionech světovou hvězdu první velikosti.
Whenever, Wherever navíc obsahuje skoro všechny multikulturní ingredience, s nimiž Shakira ráda a zručně zachází. Spojuje popové cítění s plným rockovým vokálem, obsahuje nezvyklé jódlování – jež bude hojně parodováno – a do toho vnáší zvuk nástrojů z oblasti And, jako jsou Panova flétna a kytara charango. Vše pak doplňuje smyslně divoký břišní tanec, k němuž má blízko díky otci pocházejícímu z Libanonu. Skladba nezněla jako nic, co se vyskytovalo v tehdejších hitparádách, kterým vládly Britney Spears nebo Christina Aguilera. Současně však Shakira vzhledem a imagí tyto zpěvačky připomínala, do toho zpívala anglicky a v obrazných přirovnáních, za něž se jí recenze občas posmívaly. Jako třeba za obrat: „Ještě štěstí, že mám malá skromná prsa, takže si je nespleteš s horami.“
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









