0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Agenda3. 6. 20233 minuty

České železnice stávkovaly

Před třiceti roky sáhly odbory k první stávce v samostatném Česku. Železničáři ve dvou stovkách stanic na hodinu zastavili provoz. „Organizátorem stávky byl Svaz pracovníků v dopravě a přepravě, který zastupuje téměř polovinu všech zaměstnanců ČSD. Odboráři požadovali jednak zvýšení mezd, respektive výkonnostních příplatků, o tři sta korun na úroveň ostatních profesí na železnici a větší investice na údržbu tratí. Zatímco druhému požadavku ministr dopravy Jan Stráský vyhověl – z investičního fondu převedl 640 milionů na nutné opravy –, požadavek na zvýšení mezd zůstal nevyslyšen,“ informoval čtenáře Respekt. Výstražný protest v době vyjednávání o kolektivní smlouvě byl ale podle vlády i vedení drah nezákonný. Její organizátoři naopak tvrdili, že akce nemá s kolektivním vyjednáváním nic společného – chtějí zvýšit pouze výkonnostní příplatky, a nikoli základní mzdu. 

„V úterý odpoledne je již jasné, že k dohodě nedojde,“ psal Respekt „V místnosti zařízené tradičním sektorovým nábytkem úřaduje pod plakátem parní lokomotivy Albatros pět hlavních organizátorů stávky. Všude je plno cigaretového kouře a hromady papírů. Za dlouhým jednacím stolem sedí tajemník OSŽ Jaromír Dušek a neustále do telefonu opakuje, že stávka bude: ,Platí jen to, co řeknu já,‘ křičí chvílemi do sluchátka. Do některých železničních stanic totiž kdosi volal a tvrdil, že akce se ruší. V šest hodin večer má štáb potvrzenu účast ve stávce od 165 stanic v pražské a 49 v plzeňské oblasti. V osm hodin J. Dušek vyráží na obchůzku pražských nádraží. Vrací se před půlnocí: ,Masaryčka, Hlavní, Vršovice, všechno stávkuje,‘ říká vítězoslavně.“ A ačkoli se podle Duška ukázalo, že k ochromení dopravy stačí mnohem méně stanic, než se předpokládalo, část cestujících po stávce vypověděla, že hodinové zpoždění „na české železnici nic neznamená“.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Jaromír Dušek se pak objevil na stránkách Respektu ještě několikrát. Například v roce 1995 otiskl profil tohoto bývalého výpravčího, zapáleného zahrádkáře a otce pěti dětí s titulkem „Velké chvíle železného muže“. Dušek ve svém boji proti změnám na dráze pokračoval a vyhlásil další stávku. „Nepřítelem jsou hamižní byrokraté, kteří za každého režimu okrádají pracující,“ burácel odborářský vůdce v televizi. Respekt k tomu po návštěvě odborářské centrály dodal: „Právě pro tento přístup považují Duška jeho spolupracovníci za radikála s jasným názorem, kterého odbory v současné situaci potřebují jako sůl.“ Duškova nejsilnější chvíle přišla v roce 1997, kdy se jako šéf železničních odborů postavil proti snaze pravicové vlády Václava Klause sreformovat České dráhy a vyhlásil jednodenní stávku, kterou pak prodloužil na čtyři dny. „Vlaky se rozjedou, až k tomu dáme pokyn my,“ pronesl tehdy Dušek. Jeho suverenita zapůsobila i na neoblomného reformátora Klause. Ten v obavě z eskalace stávky vládní plány na proměnu drah zmírnil a dal Duškovi číslo svého telefonu, aby mu mohl kdykoli zavolat, pokud by potřeboval. 

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc