0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Rozhovory1. 4. 202313 minut

Jak dnes dobře točit sex

S Itou O’Brien, průkopnicí nové hollywoodské profese, která koordinuje intimní scény při natáčení

Autor: Milan Bureš

Tak jako každý rok i letos jsem pro vás vybral texty, které ilustrují rok 2023. Pokud nepatříte mezi naše předplatitele a chcete si vybrané texty a rozhovory přečíst, předplatit si nás můžete už za 180 kč na měsíc. Budete mít k dispozici aktuální texty, jejich audio podobu a přístup do archivu od roku 1989. Můžete tak učinit na adrese predplatne.respekt.cz.

Erik Tabery, šéfredaktor

Její profese, koordinátor či koordinátorka intimity (intimacy coordinator), se v posledních letech čím dál tím více prosazuje na filmových a televizních natáčeních. Irka Ita O’Brien, usazená v Londýně, připravuje choreografii simulovaného sexu nebo se stará o to, aby se herci a herečky během intimních scén cítili bezpečně. Poptávka po její asistenci vzrostla v důsledku hnutí #MeToo, kdy se filmový průmysl rozhodl, „že může některé věci dělat lépe“. Její jméno figuruje například v titulcích seriálů Sexuální výchova, Byl by to hřích nebo Můžu tě zničit. Pracovala i na filmu Ridleyho Scotta Poslední souboj.

Může se člověk ve vaší profesi stydět?

Reklama

Stydět se je svým způsobem smysl celé mojí profese, protože celý svět se stydí. Ale ve filmovém průmyslu dlouho neexistoval žádný systém, který by to vzal v potaz. Nikdy nebylo řečeno, že stud je součástí toho, jak děláme umění. Sex a sexualita jsou fundamentální součástí lidství, ale není to jen o funkci našeho přežití. Lidé si se sexem pojí různé typy rozkoše a vyprávět o nich je součástí umění. Je důležité, abychom vyprávěli dobře.

Intimní scény jste koordinovala v řadě seriálů a filmů včetně Sexuální výchovy, Normálních lidí nebo Byl by to hřích. Jak vypadá, když začínáte pracovat na projektu? Kde vaše akce začíná a kde končí?

Můžeme vzít jako příklad Normální lidi. Sešla jsem se s režisérem Lennym Abrahamsonem začátkem roku 2019. Procházeli jsme scénář, rozložili jsme si jej na jednotlivé scény, identifikovali ty s intimním obsahem, a pak jsem ho provedla tím, jak to bude probíhat. Následně jsem řešila s herci Paulem Mescalem a Daisy Edgar-Jones, jestli mají nějaké obavy. Jednu scénu jsme vyzkoušeli předtím, než jsme začali natáčet, aby každý rozuměl tomu, co se bude dít. Během samotného natáčení pak hlídám, aby bylo vždy dost času zkoušet, když je potřeba, protože jak se herci dostávají do role a více svoji postavu chápou, věci se mohou posouvat, přizpůsobovat. Zároveň jsem v kontaktu s kostymérkami, jestli mají pro herce hotové kostýmy a zda je připraven speciální oděv zahalující intimní partie. Kontroluji s asistentem režie, jestli je zajištěn uzavřený plac, kde bude přítomné jen minimum lidí. Starám se i o to, aby herci mohli zastavit natáčení, když se necítí komfortně, když se jim třeba odlepí krytí intimních partií, aby mohli říct „time-out“ a měli v tomhle stejnou pravomoc jako režisér nebo jeho asistent.

Pravidla rytmu

Koordinátoři intimity jsou na place jako profese teprve pár let. Jak se natáčely intimní scény předtím?

Režisér často hercům jednoduše řekl, ať spolu jdou na večeři, víc se poznají, skamarádí, a pak tu chemii přenesou do intimní scény. Což je úplně bláznivé. Zatímco v jakékoli jiné oblasti je jasné, že herci hrají, tady ne. Předtím, než se začal používat návod pro intimitu na filmovém place, existovala podivná šedá zóna, kdy herci a herečky měli takzvaně „jít na věc“, protože každý přece ví, jaké je to mít sex. 

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc