Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Nenašli jste, co hledáte?

Napište na [email protected]

Kultura

Povolení balancovat

Co všechno musí splňovat nový James Bond, aby uspěl v současném světě

James Bond
James Bond
James Bond
James Bond

Bude to Tom, nebo Dev? A co Michael? Možná, ale určitě to nebude Idris. Už je na to moc starý, i když mu do karet hraje barva pleti. Neuplyne ani týden, aby se v médiích neobjevil další titulek „Kdo bude příští James Bond?“. Obvykle ho provází dlouhý seznam herců, kteří by agenta 007 mohli ztvárnit. Od Toma Hardyho přes Deva Patela po Michaela Fassbendera a Idrise Elbu.   Sázkové kanceláře na ně vypisují kurzy. Spekulace se rozjely už dva roky před loňskou premiérou bondovky Není čas zemřít, která byla zároveň derniérou pro zatím posledního představitele agenta 007 Daniela Craiga. Po nástupu internetu a sociálních sítí se totiž z těchto spekulací stala samostatná mediální a marketingová disciplína.

Co se může jevit hlavně jako kratochvíle pro fanoušky, je dnes totiž zásadní součástí toho, jak udržovat povědomí o značce Bond v několik let trvajícím mezidobí mezi filmy – a v době stále se zrychlujícího a proměnlivějšího světa. Tyto mediální hrátky producentům mohou také posloužit jako test, podle něhož se dá měřit právě divácké i společenské naladění. V reálu je sice obsazení titulní role v tak velkém komerčním podniku promyšlený a dlouhodobý zákulisní proces, nikoli sázka na vox populi. Zároveň platí, že hledání nástupce a formování jeho dalšího směřování je u šedesát let trvající franšízy nejen hrou o diváka, ale čím dál víc i hrou o symboly.

James Bond • Autor: Profimedia
James Bond • Autor: Profimedia

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 40 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].