Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
ZŠ Křižíkova, Sokolov Emílie Hulcová (vpravo) a Martin Vázler • Autor: Matěj Stránský
Společnost Fokus

Učitelé 2019: jak na tom skutečně jsou

Ve středu proběhla dlouho slibovaná jednodenní stávka učitelů. Zapojila se do ní nebo ji podpořila více než polovina škol – a ministr ji označil za debakl. Kantoři tvrdí, že vláda neplní sliby, vláda učitele obviňuje z nevděčnosti. Jak se ministerská čísla a sliby potkávají s realitou? Jak ji vidí samotní učitelé a proč někteří z nich tentokrát stávkovat odmítli?

Stojíme si za svým

O peníze tady jde, ale ne v první řadě. Angličtinářku Emílii Hulcovou (63) a tělocvikáře Martina Vázlera (28) samozřejmě spory o tom, jestli má být navýšení učitelských platů o 15, nebo o 10 procent a jestli má těch 10 být spíš 10 + 0, nebo 8 + 2, zajímají. „Ale je to jen poslední stéblo, co oslovi zlomilo hřbet,“ říká Hulcová o Babišově zimním slibu 15 procent, který se v průběhu letošního roku postupně měnil – a smrskával.

Všichni tu vědí a přiznávají, že na kantorech hřešila drtivá většina předchozích vlád. Současný ministr Robert Plaga (ANO) patří mezi ty lepší a nynější vláda aspoň nějaké peníze školství a na platy učitelů skutečně přidává. „Ale lhát se nemá a dělat z lidí hlupáky také ne – a přesně to současná vláda dělá stejně jako ty předchozí,“ říká učitelka na jedné z pěti sokolovských základních škol k důvodům, proč ona a její kolegové ve středu stávkovali.

Reálným důvodem ke stávce je tady spíš celková frustrace než další slib, splněný zpola nebo vůbec. A důvodů k ní je dost. Nárůst papírování a nesmyslných formulářů. Pocit, že ministerstvo a školská inspekce nestojí za učiteli, ale proti nim. Rodiče, kteří se domnívají, že stále větší množství práv a možností ovlivňovat chod školy s sebou zároveň nenese žádnou odpovědnost. Nepromyšlené a nedotažené inkluzivní vzdělávání, které odčerpává síly a komplikuje učení. A k tomu všemu pocit, že spoluobčané se na učitele dívají jako na věčné stěžovatele, kterým končí práce ve dvě, mají…

I_obalka_R46
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 39 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

I_obalka_R46
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 39 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte