Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Jak vycvičit letní filmové diváky

Mělo by jich přijít co nejvíc. • Autor: Matěj Stránský
Mělo by jich přijít co nejvíc. • Autor: Matěj Stránský

Internetová stránka Box Office Mojo.com patří k nejlépe informovaným zdrojům, kolik, a kdy který americký film utržil peněz. Horší už je zjistit, kolik reálně stál, a kolik tedy nakonec případně vydělal. Studia tato čísla většinou nezveřejňují; nejvíc se stydí za sumy utracené za reklamu, jež u některých filmů mohou dosáhnout výše natáčecího rozpočtu nebo ji i překročit.

Box Office Mojo se navíc zabývá tím, kolik titul utrží v amerických a pak zámořských kinech, ale už nezveřejňuje, kolik přesně peněz z toho dostane studio – v USA si kina berou kolem 50 procent tržeb, v dalších zemích připadne hodně na lokální distributory. Chybějí rovněž údaje o prodeji a půjčování na DVD/Blu-ray discích, prodej televizních práv a peníze přicházející z placených on-line kanálů. Ale ani tak si normální smrtelník jinde než na Box Office Mojo neudělá představu, jak si jednotlivé filmy komerčně stojí. Tržby v kinech zkrátka může brát coby jakýsi ukazatel popularity nebo toho, nakolik dobře si film povede na dalších platformách.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 53 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].