Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Trendy

Po nákupech

Spojené uměleckoprůmyslové závody byly před válkou největším tuzemským producentem nábytku, měly prodejny v pěti městech, několik továren, vlastní časopis i les.

Fotografie: Fabrika, regál Maxima Velčovského. - Autor: UP ZÁVODY • Autor: Respekt
Fotografie: Fabrika, regál Maxima Velčovského. - Autor: UP ZÁVODY • Autor: Respekt

„Kóje byly zařízeny tak definitivně, jako byste právě odešli z uklizeného bytu. (…) Křeslo, lampa se stolkem, na něm rozečtená kniha, brýle nebo popelník.“ Řeč není tentokrát o IKEA, ale o obchodu v prvorepublikovém Brně, kde se prodával nábytek se značkou UP. Spojené uměleckoprůmyslové závody byly před válkou největším tuzemským producentem nábytku, měly prodejny v pěti městech, několik továren, vlastní časopis i les. Ale hlavně měly zásadní vliv na vkus meziválečné střední třídy, která si tolik oblíbila život v moderních kulisách. Nakupovali tu typizované skříňky, které se daly skládat do praktických sestav, trubková křesílka, koberce s geometrickými vzory. Jsou to kousky funkční jako moderní doba. Kdyby se dějiny vyvíjely úplně jinak, než se vyvíjely, mohly být dnes v učebnicích designu vedle skandinávských ikon. Jenže Spojené UP byly znárodněny, výrobky byly stále horší a na slávu UP se zapomnělo. V továrně v Rousínově se vyrábí sedací soupravy včetně sytě růžových, jaké by si do svého domečku ráda dala třeba Barbie, ne však demokratický občan s průměrným hrudníkem.

Ostatně celý nábytkářský průmysl v Česku je na tom podobně. Výrobci dodávají do velkých prodejen anebo také vyrábějí pochybnou kvalitu, zavírají a krachují. A do toho neutěšeného stavu se majitel továrny v Rousínově, společnost Expandia, rozhodl vrátit do hry značku UP. Chce znovu nabízet styl a sebevědomí pro střední vrstvy, kvalitu, kontinuitu, zrovna jako před válkou. A zrovna jako před válkou tu oslovili kvalitní české návrháře, kteří navrhli zatím několik pěkných kousků nábytku.

Umělecky řídí značku Maxim Velčovský, mladý designér a obdivovatel staré legendy. „Měli vlastní strategii, marketing, výrobu. Bylo to masové zboží bez kompromisů,“ říká Velčovský. „Spolupodíleli se vlastně na výchově lidí,“ dodává. Výchovný efekt bude mít i nový regál Fabrika, který pro obnovenou značku navrhl. Horní plocha police bude totiž šikmá. Takže tam nemůže stát ani jedna socha jelena, ani jedna dekorace z mořských mušlí. Udrží se tam jedině kolibří vydání veršů a vkusné časopisy o bydlení.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].