My v Sebaldově zrcadle
V roce 1966 nasedá Winfried Georg Maximilian Sebald, dvaadvacetiletý student germanistiky, v Mnichově poprvé v životě do letadla, aby emigroval do Anglie.

V roce 1966 nasedá Winfried Georg Maximilian Sebald, dvaadvacetiletý student germanistiky, v Mnichově poprvé v životě do letadla, aby emigroval do Anglie. Pochází z bavorské vesnice a poválečné Německo mu připadá nemocné, prolhané a prokleté. Zahajuje akademickou dráhu na univerzitách v Manchesteru a v Norwichi a do Německa se až do smrti vrací jenom příležitostně a s nechutí. Zříká se sice typicky německého křestního jména a nechává si říkat Max, ale od roku 1988 píše německy knihy, v nichž nakonec hraje hlavní roli všechno, před čím utekl: historická vina, pocit, že je hříčkou osudu a cizincem ve vlastní zemi, strach z civilizačního vývoje a stesk po iluzorním světě dětství plném jistot, k němuž není návratu.
To všechno už tady bylo, jenže Sebald nepíše romány, vzpomínky ani literaturu faktu. Našel si přirozenou a originální formu spletenou z fikce, vzpomínek a faktů a doprovázenou obrazy lidí, míst a předmětů, o nichž vypráví. Jde mu především o proměnlivý obraz minulosti – ale čí? Jde o Sebaldovu minulost? O minulost napůl smyšlených hrdinů? Anebo o naši kolektivní minulost zachycenou náhodným pozorovatelem, podobně jako když si turista přiveze z cest kameny, vstupenky a vzpomínky na letmá setkání?
Kniha Vystěhovalci z roku 1992, která nyní vychází v nakladatelství Paseka, představuje propojený cyklus čtyř vyprávění o vnitřně osamělých mužích, kteří nakrátko či natrvalo odešli do…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









