0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura17. 7. 19948 minut

Potíže s Rodinem aneb Jak porcovati Francouze

Potíže s Rodinem aneb Jak porcovati Francouze

Generální ředitel Národní galerie administrativně rozdělil sbírku francouzského umění

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Kulturní instituce si čas od času stěžují na malý ohlas ve sdělovacích prostředcích. Pražská Národní galerie je v tomto ohledu výjimkou: stránky novin plní poslední dobou častěji, než je zdrávo. Její generální ředitel dr. Ladislav Daniel již několikrát dokázal odbornou veřejnost vyvést z míry. Naposledy se mu to podařilo 23. června letošního roku, když se naprosto neočekávaně rozhodl rozdělit proslulou sbírku francouzského umění NG v Praze na dvě části podle chronologie: na umění 19. a umění 20. století, což tisk komentoval pod titulky: Labutí píseň francouzské sbírky, Francouzské moderní umění je na roztrhání…

Unikátní zrod unikátní sbírky

Pražská sbírka moderního francouzského umění trpěla administativními zásahy od svého vzniku v roce 1923. Kuratorium Moderní galerie se až do června 1929, tedy šest let po zakoupení jádra sbírky státem, bránilo vystavení dvou monumentálních ženských aktů Pabla Picassa, slavného Autoportrétu Celníka Rousseaua i celé řady dalších menších kubistických pláten. Snad proto, aby tato díla nekazila vkus českého obecenstva; určitě však také z toho důvodu, že francouzský soubor jako celek představoval ve sbírkách Moderní galerie cizorodé těleso - šlo totiž o státní majetek, zapůjčený k vystavení nestátní instituci.Francouzská kolekce Národní galerie je jako celek unikátní nejen…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc