Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Ekonomika, Politika

České výrobky do českých rukou

České výrobky do českých rukou

Stále více našich spoluobčanů považuje české výrobky za „nejsympatičtější a cenově nejdostupnější“. Signalizují to údaje sociologické firmy GfK Praha, které shromáždila letos v březnu. Data ukazují, že módní vlna bezhlavé poptávky po zahraničních výrobcích už u nás pomalu opadá, a na její místo se tlačí nový spotřebitelský trend - racionální kalkulace. Výzkum však ukázal ještě jednu věc: řada našich spoluobčanů při svých nákupech podléhá tzv. spotřebnímu patriotismu, respektive snaze pomoci českým výrobcům.

Spotřební patriotismus

Radikální vyznavači „vlasteneckého nakupování“ tvoří - podle průzkumu GfK - téměř třetinu naší společnosti. Jsou to lidé, kteří souhlasí s výrokem, že skutečný Čech by měl vždy kupovat české výrobky. Nesouhlas s touto tezí naopak uvedlo 46 % z 1 059 dotázaných respondentů. V případě umírněné formy spotřebního patriotismu je poměr obrácený. Sedmačtyřicet procent našich spoluobčanů souhlasí s tím, že do ČR by se měly dovážet jenom takové výrobky, které se u nás nevyrábějí, a 33 % s tím nesouhlasí.Přívrženci i odpůrci spotřebního patriotismu mají své charakteristické znaky. Mezi stoupenci nakupování českých výrobků jsou převážně lidé starší (nad šedesát let), se základním vzděláním a z domácností, jejichž příjem nepřesahuje 7 000 korun. Naopak v nakupování liberálněji orientovaní lidé jsou většinou mladší, se středním a vyšším vzděláním, jejichž domácnosti mají celkový příjem vyšší než 12 000…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 19 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].