0:00
0:00
Rozhovor17. 12. 20086 minut

S Vítem Pancířem nejen o Sestře

Nejen o filmové tvorbě jste mohli diskutovat s režisérem Vítem Pancířem.

Astronaut
 
Autor: Respekt
Autor: Respekt

Vít Pancíř

↓ INZERCE

Vít Pancíř (*1966) studoval Pedagogickou fakultu UK a poté animovanou tvorbu u J. Barty na UMPRUM v Praze. V roce 1992 se již začal naplno věnovat filmu a studií zanechal. Pracoval jako animátor, pro jeho tvorbu je příznačná práce s kombinovanými technikami: kreslenou i jinou animací spojovanou s reálnými záběry. Podílel se na performancích sochaře Zdeňka Ruffera, které natáčel a pomocí animace dotvářel (např. Zdeňkovo křeslo z roku 2005). Točil krátké autorské filmy a vytvořil několik videoklipů pro skupinu Psí vojáci. V kinech je aktuálně k vidění jeho film Sestra na motivy stejnojmenného románu Jáchyma Topola právě s hudbou Psích vojáků.

(On-line rozhovor je hodinový, je tedy časově ohraničen, proto výběr dotazů a také rozsah odpovědí je na odpovídajícím. Rozhovory podléhají pravidlům diskusního fóra uvedeným v obchodních podmínkách.)

:21ŠimanNechystáte se vydat i onen pečlivě přípravený podrobný storyboard? Mohlo by to být velmi zajímavé (předpokládám, že by byl v komiksové formě)?11:02Vít PancířAhoj… nechystám, ten scénář nemá komiksovou podobu, to Jáchym Topol přeháněl, film je v něm rozčleněn na třicet obrazů a ke každému je jeden obrázek, který jsem kreslil abych si upřesnil kompozice…:02knihomolK přečtení Sestry se chystám již delší dobu - a…
…doporučil byste mi nejprve s i přečíst knihu a potom zajít na film a nebo přesně obráceně? Díky.11:05Vít PancířAhoj, pokud chcete lehčí práci, tak byste měl zajít nejdříve na film, a pokud těžší…Film a román jsou dvě různá díla, film je reimaginací knihy, né rekonstrukcí.:51Jakub Z.Jak se vyjádřil Jáchym Topol - jeho Sestra není pro každého (né každý je schopen knihu, pětisetstránkový text pojmout) - měl jste v úmyslu udělat film srozumitelnějším (širšímu publiku) nebo ne?11:12Vít PancířAhoj, asi měl, hlavně jsem nechtěl udělat nějaký složitý, osobní opus. Snažil jsem se respektovat román, jeho jazyk a zůstat ve filmové adaptaci románové předlohy, formou reimaginace.:32auerbach821Kdy a za jakých okolností jste se seznámil s Filipem Topolem?11:21Vít PancířAhoj, to bylo v roce 1994 já student na UMPRUM jsem natočil klip Kiliána Nedoryho, spíš to bylo takové pásmo, částečně animované (má to 18 minut) a Vojákům se to líbilo, při příležitosti vydání Best of 96 jsem jim dělal klip Žiletky pro Indies Recordes, takhle to začalo.:03jentlemKdybyste mel takhle narychlo … jmenovat tri, ctyri, pro Vas osobne dulezite filmy, ktere by to byly?Chodite rad do kina anebo radsi doma sam koukate do obrazovky?Diky!11:27Vít PancířAhoj…
mám rád filmy Alaina Resnaise, z českých bych rád jmenoval Intimní osvětlení rež. Passer; Démanty noci rež. Němec a z Dramat Smuteční slavnost rež. Syrový; Vlčí jáma rež. Weiss; Romance pro křídlovku rež. Vávra.…na televizi nekoukám prakticky vůbec a pořád chodím na staré filmy do Ponrepa.:19František SpornýDobrý den pane režisére, chystáte se v budoucnu zfilmovat i Hořící holuby nebo třeba Baroko v Čechách? Myslím, že pro film je to také docela výživná látka.11:32Vít PancířAhoj, nechystám. S Psými vojáky plánoval náš producent Jiří Konečný vyrobit archivní DVD vzhledem k jejich blížícímu se třicátému výročí existence kapely. Měl bych producentovi dělat supervizi (co a jakým způsobem z materiálů sestavit), zatím je to jen v plánu a pracovat se na tom zatím nezačalo.:16Petr KohoutS čím jste měl při natáčení největší starosti - s hudbou, obrazem nebo slovem?11:35Vít PancířAhoj, se slovem potíž nebyla, ta existovala, s hudbou potíž spočívala v tom, že Filip byl z kraje minulého roku vážně nemocný, takže se hudba odložila na léto… a největší problém byl samozřejmě obraz. Točilo se nepravidelně, od března do března dalšího roku…:22Janka BujňačkováHodláte Víte v této režisérské kariéře pokračovat? Jak vůbec přijímáte označení režisér?11:37Vít PancířAhoj Janko, zatím v plánu něco jako formát hraného celovečerního filmu nemám. Pořád to vidím spíše na autorský krátký film, což je forma, která mi vyhovuje víc a kde se dá mluvit spíše o autorovi než režisérovi. Ahoj Janko.:53JaromírKdy je film uměním a kdy mainstreamovým snímkem? Zůstanete věrný animátorství?11:39Vít PancířAhoj, ty hranice mezi uměním a mainstreamem bude mít každý někde úplně jinde. Samozřejmě jsou znaky a kritéria, podle kterých může každý osobně analyzovat tak či tak, jen je třeba mít nějaké povědomí o filmech a užívaných filmových prostředcích atd.Animátor je moje profese a nijak se jí nezříkám…:54divákMyslíte si, že rozum a chtíč mohou být v opozici natrvalo?11:40Vít PancířAhoj, no člověk si zdůvodní lecos k čemu ho jeho hormony doženou…:44LucieMáte připravené nějaké své Péefko 2009? Bude Sestra i na DVD?11:45Vít PancířAhoj, Péefko nemám a sestra na DVD bude, ale né dříve než do půl roku, kdy film běží v kinech, to je marketingová otázka pro producenta.:36Roman ŠenkeříkO Sestře se píše jako o nadčasové (časově nespecifikované), jako o filmové básni, filmu o lásce - neláká Vás zpracovat nějaké momentálně aktuální a konkrétní společenské (sociální nebo politické) téma?11:48Vít PancířAhoj, asi neláká, což se odvíjí od mého způsobu práce, že potřebuju dost dlouhý odstup a promýšlení si toho, co dělám. Asi je to dáno osobnostně.:57M. HanzelkaZe studií jste odešel - cítil jste že se už ve škole nemáte víc co naučit a získáte víc praxí? Je ten teoritický základ ze školy nezbytně nutný nebo by to člověk zvládl i bez ní?11:51Vít PancířAhoj, ze školy jsem odcházel (nebo spíše se dále nezapsal), když mi bylo 31 let… umělecké školy jsou takové trochu ghetto a jejich hlavní smysl je v setkávání se stejně zaměřených mladých lidí, kteří si společně tříbí názory.
O tom, že by vás školy něco jako vyučily umělcem pořád pochybuju…:03MagdalénaBavilo by Vás pracovat s některým naším nebo zahraničním filmovým štábem a režisérem nebo jste „solitér“?11:56Vít PancířAhoj, nevím jestli bavilo, ale poměrně dlouhé roky jsem pracoval na zahraničních projektech coby animátor nebo kreslíř storyboardů, to je práce… autorské filmy dělám coby solitér.:15Petr NěmčekNejspíš mají kritici i novináři tendence vás a váš film někam zaškatulkovat - jste toho odpůrcem nebo máte vy sám již připravenou výstižnou nálepku? Děkuji za odpověď. Petr11:59Vít PancířAhoj, tu tendenci zaškatulkovat film cítím. Rozčiluje mě to opakované operování s pojmy experimentální film nebo mainstream, protože vyčtu z recenzí, které tyhle pojmy používají, že pro recenzenty nemají žádný obsah.
Náš film se pohybuje ve formátu hraného filmu s poměrně obtížnou strukturou (inscenovaný dokument, animované záběry…), ale stále jsme ve filmu coby dramatickém kusu, tzn. hraný film.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].