Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Komentáře, Společnost

Výchova uživatelů v Čechách. Slavný Avast o nás sbíral data

Firma získávala informace o lidech, kteří si pořídili její antivirový program

Autor: Shutterstock
Autor: Shutterstock

Společností Avast se mohla Česká republika vždy chlubit. Firma, která vyvinula a nabízí zákazníkům antivirovou ochranu, pronikla do celého světa. Má dnes skoro půl miliardy klientů, její akcie se obchodují na londýnské burze, hodnota firma je odhadována na šedesát pět miliard korun. Společnost byla jakýmsi ztělesněním české schopnosti uspět. Dva zaměstnanci socialistického výzkumného ústavu na sklonku osmdesátých let ve volném čase vymysleli program, který dokázal ochránit počítače před jistým virem. Když režim padl, okamžitě se pustili do podnikání a pronikavě uspěli v respektované branži. Skvělé.

Na sklonku minulého roku přišla americká média se zjištěním, že Avast získává informace o lidech, kteří si jeho antivirový program pořídili. Šlo celkem o sto milionů zákazníků, kteří klikem souhlasili, že společnost může shromažďovat z jejich počítače data z historie prohlížení webových stránek, která budou anonymizována. Těžko říct, nakolik uživatelé tušili, do jakého rizika jdou. Mimochodem podle odborníků nedělal Avast nic tak výjimečného, data o uživatelích sbírá kdejaká IT firma. Otázka je, co s nimi dělá.

Společnost Avast je podle zjištění médií poskytla své dceřiné firmě Jumpshot, která údajně anonymní data vyhodnocovala a analýzy prodávala velkým společnostem, které tak získávaly velké vzorky o chování uživatelů. Tohle samo o sobě už bylo za hranou kladné odpovědi na otázku, zda může firma pracovat s daty uživatelů jejich programu. Jumpshot prodával balíky vyhodnocených informací firmám jako Google, IBM, Microsoft nebo i Pepsi. Kupci dat samozřejmě pak mohli zaměřit své reklamy daleko konkrétněji, se znalostí chování stovky milionů uživatelů programu Avast.

Což je samozřejmě problém - ale většina uživatelů ví, že informace o tom, co na přístrojích dělají, někdo někde zpracovává, a pak je bombarduje reklamou. Chcete si koupit nový batoh? Stačí nahlédnout do internetové nabídky a po dlouhé dny se vám pak objevuje nabídka zavazadel všeho druhu jako reklama při prohlížení mnoha různých stránek. Tohle zatím běžného uživatele až tak netrápí; a většinou necítí, že by to byl nějaký zásadní vstup do jeho soukromí.

Problém je trochu jinde. Antivirové společnosti jsou schopné získat z počítačů podstatně více údajů než právě společnosti Google, Facebook. Antivirové firmy mají mnohem kompletnější přehled o našich pohybech v elektronickém světě. I o místech fyzických, na nichž jsme do elektronického světa vstupovali. Je to velmi cenný komplex informací o našem kybernetickém i skutečném chování. I když Avast sbíral informace anonymně, byl schopný „dát dohromady“ takový soubor informací, které podle odborníků IT umožňují data deanonymizovat. Ti, kdo se dostanou k souboru dat, mohou pak zjistit konkrétní uživatele i to, o co se ve svých životech – třeba tajně – zajímají.

Mohou; nevíme, zda se to v případě prodeje dat Avastu dělo. Společnost tvrdí, že ne, ale také oznámila, že odstranila některé bezpečnostní doplňky svých programů i data, která z nich používala „pro jiný účel, než je jádro antivirového programu“. A znovu vyzvala uživatele, aby sdělili, zda přistupují na anonymní sdílení svých dat. Podnik nicméně ztratil velkou část důvěry a cena jeho akcií poklesla o desetinu.

Problém Avastu, ale i řady jiných IT firem se dá popsat jednoduše. Najmete si bezpečnostní agenturu na ochranu svého domu. Instalací alarmu, kamer a případně dalších bezpečnostních doplňků dáváme agentuře mnoho zpráv o chování ve svém domově. Věříme, že dotyčná agentura informace o našem soukromí nezneužije, prostě jí plně důvěřujeme. Pak najednou zjistíme, že prodala soubor (anonymních) informací o vzorcích denního režimu svých klientů soukromým firmám. A klidně mezi nimi může být i jedna, která nám nechce jen vnutit svou ledničku, neboť ví, že hodně času trávíme v kuchyni – ale pod byznysovým krytím vyhodnocuje chování majitelů nemovitostí, aby jimi najatí lidé mohli domy efektivně vykrást.

Pro české uživatele Avastu nicméně může mít kauza i jeden pozitivní moment. Možná si lépe si uvědomí, že ochrana dat není jen jakýmsi vzdáleným problémem v podání zámořských gigantů, který se jich vlastně příliš netýká. A odhalení důvěrně známé firmy je tak přiměje, aby se začali na internetu chovat zodpovědněji.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].