0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
7. 7. 20083 minuty

Pád Berlína

Dva vojáci Rudé armády vyvěšují sovětskou vlajku na zničenou budovu Říšského sněmu v Berlíně a hluboko pod nimi leží trosky poraženého města. Autorem snímku je Jevgenij Chaldej.

 
Autor: Respekt
 
Autor: Respekt
Autor: Respekt

Jeho jméno znají i dnes spíše odborníci, ale jeho nejslavnější fotku zná snad každý Evropan: dva vojáci Rudé armády vyvěšují sovětskou vlajku na zničenou budovu Říšského sněmu v Berlíně a hluboko pod nimi leží trosky poraženého města. Autorem snímku je Jevgenij Chaldej, přezdívaný „sovětský Kappa.“

↓ INZERCE

Tehdy ten nejoficiálnější sovětský fotograf. Pokud máte den volno, zajeďte si na Chaldejovu výstavu do berlínského muzea Gropius Bau, stojí to za to (podrobnosti se dočtete v dnešním vydání tištěného Respektu).

Nejde samozřejmě zdaleka jen o ty nádherné fotky, ale také o to, co znamenají. Chaldej byl zároveň aktivní voják a geniální fotoreportér, který dokázal skloubit dobový dokument s výtvarným uměním a vytvořit monumentální obrazy hrdinství, porážky a vítězství. Snímky z Velké vlastnecké války, dobytí Berlína, Postupimské konference, Norimberského procesu či poválečného Sovětského svazu jsou pečlivě popsány vlastními Chaldejovými slovy. Nikdo nehodnotí fakta, na která Jevgenij Chaldej upřel objektiv. A Chaldej sám popisuje vše co zažil neutrálně, jako by vypovídal o cestě do samoobsluhy. Výstava je doplněná dokumentem, kde Chaldej dlouho mluví. Ale ani pak se nedozvíme, co si vlastně myslel. Teprve když si přečteme jeho životopis, užasneme nad jeho schopnostmi: Chaldej se dožil osmdesáti let a stalo se mu tolik věcí, že se naučil dvacáté století raději nehodnotit.

Narodil se v židovské rodině v Doněcku roku 1917 a jeho matku brzy nato zabili spoluobčané při pogromu. Nadaný Jevgenij ale dostal možnost vystudovat a stát se fotografem. Pracoval pro agenturu TASS. Válka a nástup do armády mu zachránily život, protože zbytek jeho rodiny zabili Němci. Během válečného tažení se Chaldej vůbec nerozpakoval fixlovat a aranžovat skutečnost. Tehdy to ostatně u reportážních fotografů bylo běžné, cílem byl především působivý snímek. A v tom byl Chaldej mistr. Konec války v Berlíně znamenal jeho hvězdnou hodinu, která se už nevrátila. O jeho práci stály všechny agentury světa, ale Chaldeje možná tehdy ani nenapadlo žít jinde než v Rusku. Pár let po válce ho vyhodili z TASS „pro neprofesionalitu.“ Chaldej se pár let protloukal na volné noze a jistě si gratuloval, že nedopadl hůř. Fotil sovětskou idylu: šťastné děti, vykrmené pracující, otevírání fabrik. I tady aranžoval skutečnost a i tehdy dělal nádherné fotky – i když to právě nám už zdaleka tak jedno není, neboť víme, jak to bylo doopravdy. Po roce 56 se mohl do TASS vrátit a byl také profesorem, ale nikdo se s ním příliš nemazal. První výstavy se dočkal, když mu bylo hodně přes sedmdesát. A dožil jako obyčejný důchodce v jednopokojovém bytě plném staré fototechniky, zatímco jeho snímky bloudily po všech časopisech a portálech světa, ale nepatřily mu. Dějiny nám vyprávějí podivné příběhy a jejich poselství mám uniká. Třeba příběh o Berlíně, který byl k úlevě celého světa rozvrácený na kámen a vyfotografovaný židovským reportérem, který se odtud raději neměl vracet domů. Ale on se vrátil, protože se cítil jako „sovětský člověk,“ a jako takový je dnes v Berlíně oslavován.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].