0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Agenda15. 12. 20085 minut

Evropské loďstvo povoláno do boje proti pirátům

První námořní operace Unie má za cíl nahradit již přítomnou mezinárodní flotilu plavidel NATO hlídkující v Adenském zálivu mezi Somálskem a Jemenem.

Marián Zachar
Astronaut
 
Autor: Respekt
Autor: Respekt

Podobně jako terorismus i pirátství je výhodný „obchod“. Jedni mohou za pár drobných obsadit město, druzí si mohou relativně bezpečně a rychle přivydělat několik miliónů dolarů. I takhle zjednodušeně by se dal označit novodobý druh asymetrických hrozeb, které v poslední době sužují mezinárodní vody v okolí Afrického rohu.

↓ INZERCE

Na rozdíl od „romantické“ éry pirátství v Karibiku ze 17. století, jsou dnešní afričtí piráti zcela odlišní. Neútočí z po zuby ozbrojených fregat s cílem vyrabovat napadenou loď a pozabíjet posádku. Nejsou vedeni žádným moderním Jackem Sparrowem a nově to už nejsou ani žádní hladem umírající chudáci.

Jsou to většinou bývalí rybáři vyzbrojeni kalašnikovem, útočící z malých rybářských lodí na obrovské tankery anebo přepravní lodě, za které po únosu požadují od majitelů mnohamiliónové výkupné. Kombinace chytré taktiky neubližování a dobrého zacházení se zajatci, spolu s objednanými vyjednavači v Londýně, způsobuje, že podle odhadů budou letos piráti stát námořní společnosti okolo 150 miliónů dolarů, s bilancí okolo 300 útoků.

První námořní operace Unie

V pondělí 8. prosince se ministři zahraničních věcí na Radě EU rozhodli k vyslání šesti plavidel a tří průzkumných letadel. První námořní operace EU pojmenována Atalanta (název pochází ze zvyku pojmenovat operace Unie postavami řecké mytologie) má za cíl nahradit již přítomnou mezinárodní flotilu plavidel NATO hlídkující v Adenském zálivu mezi Somálskem a Jemenem.

Za úkol budou mít spolupráci s bojovými plavidly dalších zemí, např. Ruska, Indie anebo Pákistánu, vyslanými po nedávném rozmachu útoků na zásobovací a výletní lodě v celém regionu pobřeží Somálska, od Adenského zálivu až po pobřeží Keni. Hlavním důvodem pro symbolickou reakci Unie je zjevně narušení hlavní cesty pro ropu z Blízkého východu pro evropské trhy.

Mise je podporována přechodnou somálskou vládou, rezolucí Bezpečnostní Rady OSN č. 1816 a je vyzbrojena mandátem na ochranu lodí s mezinárodní pomocí Světového potravinového programu pro Somálsko, obchodních lodí plujících tímto regionem a ochranou výsostných somálských vod. Na tento úkol má mise povoleno „použít sílu, včetně odstrašení, prevence a zásahu s cílem ukončení pirátských a ozbrojených útoků“.

Na 1200 námořníků bude dislokováno předběžně na dvanáct měsíců a náklady na misi se odhadují na 8,3 miliónů EUR. Samotná EU chce prostřednictvím Atalanty přispět k stabilizaci politické a humanitární situace v Somálsku, ale vynaložené prostředky potvrzují, že hlavním cílem mise je kromě ochrany lodní dopravy také ochrana energetických zájmů.

Společná bezpečnostní politika

Atalanta je rázným krokem vpřed při budování konsenzu pro vývoj Evropské bezpečnostní a obranné politiky a pro mise v jejím rámci. Nicméně je třeba připustit, že sami piráti ospravedlňují své činy jen bojem o přežití (nutno odhlédnout od výstavby luxusních pirátských čtvrtí v přímořských somálských městech).

Použití velkých válečných lodí proti vysoce mobilním pirátským plavidlům se jeví neadekvátně a dle více doporučení, např. europoslankyně Any Marie Gomes, by EU mohla spíše pomoct s reálnou podporou v samotném Somálsku. I když Spojené státy spolu s Británií a Ruskem již požádaly OSN a somálskou vládu o možnost zásahu na somálské půdě, výsledek případné akce zůstává nejistý.

Vyřešení příčiny

V somálském chaosu by mohla podobná mise dopadnout jako americká intervence v Mogadišu v roce 1993, při níž zahynulo 18 vojáků. Stejně poníženě by mohla mise vyústit jen v dočasné ochromení několika pirátských klanů, ale v každém případě by intervence nevyřešila původ problému a další piráti by se nutně objevili po kratší odmlce.

Mise bude evidentně čelit několika závažným problémům a uhlídat plochu velkou přibližně jako Francie bude nejpalčivější. Vzhledem k tomu, že za 15 kritických minut, nutných na obsazení lodě piráty, jsou povolána plavidla schopna urazit jen 8 námořních mil, bude plná kontrola těžko splnitelná.

Piráti navíc začali útočit až u pobřeží Tanzánie a nedaleko Seychel, kde obsadili největší úlovek historie, saudský obří tanker Sirius Star. Ačkoli na misi budou vyslána tři průzkumná letadla, tak i Atalantě velící kontraadmirál Phillip Jones pochybuje, že by samotná námořní mise mohla vymýtit pirátství jako takové. Proto by bylo vhodné se zamyslet nad kořeny samotného pirátství a „svaly ukazující“ misi podpořit efektivnější pomoci při znovuvybudování Somálska. Vymýcení pirátství rovněž nepomáhá, když se kromě osmnáctileté občanské války, dráždí Somálci také ilegálním rybolovem a tichým vývozem toxických látek do somálských vod převážně na evropských lodích.

Autor působí v Evropském programu Asociace pro mezinárodní otázky.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].