Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Jste jen reklama na Red Bull, slyší nováček bundesligy RB Lipsko

Fanoušci Karlsruher SC sdělují, co si myslí o Lipsku • Autor: Bongarts/Getty Images
Fanoušci Karlsruher SC sdělují, co si myslí o Lipsku • Autor: Bongarts/Getty Images

Německá první fotbalová liga má nového padoucha. Je jím tým RB Lipsko. “RB” oficiálně znamená “Rasenballsport”  - do češtiny bychom tenhle archaismus dost nepřesně, ale přiléhavě mohli přeložit třeba jako “klub hry v kopanou“. Ale nejen modří dávno vědí: znamená to Red Bull. Tahle rakouská firma totiž stojí za mohutnými investicemi do kdysi pětiřadého malého týmu, který letos slavně vstoupil do Bundesligy - a který fanoušci ostatních týmů nemají vůbec rádi.

Lipské zápasy tak provází ze strany soupeřových příznivců všeobecné mrmlání, bojkoty i protesty, ve kterých často hraje roli slovo býk, který je znakem Red Bullu. Při pohárovém zápase s FC Drážďany dokonce přistála na hřišti i skutečná býčí hlava. Nejde o závist kvůli penězům, nebo přinejmenším nejde jen o závist, i když ve zmíněném případě dalšího východoněmeckého klubu to jistě hraje svou roli. Jde o strach o dobrou tradici.

Na rozdíl od jiných velkých evropských fotbalových lig nejsou německé kluby předmětem investic nebo nakupování prestiže - jako je tomu ve Francii, Španělsku nebo ukázkově v Anglii. Německý klub sice může mít velkého sponzora, ale jen za podmínky, že členové klubu mají nadpoloviční podíl na rozhodování; a například Borussia Dortmund, klub s nejoddanějším publikem, jich má 139 tisíc.

Fanoušci mají třeba hlas v rozhodování o ceně lístků a podobně. Jsou to možná formální pravidla, která několik týmů obchází, jak to jde, ale v praxi to funguje. Podle jedněch to brzdí rozvoj ligy, protože si nemůže koupit klub ropný šejk nebo ruský magnát nebo americký fond, který pak může přetahovat hráče za stamiliony. Podle jiných to dělá z německé kopané slušný a lidem blízký svět. Že by uvedená pravidla Bundeslize a německému sportu nějak škodila, to se říct nedá. Bayern Mnichov je možná nejsilnější tým na světě, zmíněná Borussia hraje možná nejpohlednější kopanou na kontinentu. No a německá reprezentace taky není úplně špatná, jak známo.

Teď ale přišel Red Bull a pravidla dost brutálně obešel: členství stojí třicet tisíc korun za rok, takže má klub jen sedmnáct členů, a světe div se, všichni jsou zaměstnanci Red Bullu! Nakoupil hráče za mnoho peněz a nový prvoligový klub je na světě. Nebyl by to Red Bull, aby to nekomplikoval tím, že není úplně zlý. Hráči, které nakoupil, jsou vesměs mladíci, kteří mají neopakovatelnou šanci sportovně vyrůst. Tým záměrně hraje atraktivně, útočně, hezky - přece jen mottem nápojářského giganta není zápecnictví, ale mládí a energie.

A další nikoliv nepodstatná věc. Bundesliga se s Lipskem opět hraje v bývalém východním Německu, které má mezi nejlepšími zástupce jen zřídka. Tamní týmy nemohou západním kolegům finančně konkurovat a talenty ze Saska a Braniborska ve velkém putují za bývalou železnou oponu. Teď přišli Rakušané a už to neplatí.

Nic z toho ale kritiky neobměkčí. Podle nich se prostě v Německu hraje fotbal sice i proto, že aby se vydělaly peníze - a vydělá se jich tam hodně. Ale hlavně se tu hraje kvůli fotbalu samému;  a kvůli fotbalu jako společenské události, něčemu, co drží komunity pohromadě.  Takže RB Lipsko je podle nich prostě jen reklamní vehikl – jak se někdy hezky překládá nosič reklamy. A jinak to nikdy nebude.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].