Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Kultura

Anohni: Nechala jsem se koupit od Applu

Antony Hegarty, dnes Anohni • Autor: Corbis, Profimedia
Antony Hegarty, dnes Anohni • Autor: Corbis, Profimedia

„Každý z nás si ukousl jablka. Ale nikdo z nás si už neuvědomuje, že Apple už dávno nedává peníze na hudbu. Poskytují všechny peníze společnostem, které vyrábějí přístroje - a které pak následně uživatelům umožňují si hudbu ukradnout.“ O prvotním hříchu zaprodání se, o drastické proměně hudebního průmyslu v posledních 15 letech, ale také o své kariéře výtvarnice se v rozhovoru pro The Creative Independent rozpovídala zpěvačka a skladatelka Anohni.

Za ilustrativní případ proměny přitom dává svůj vlastní výpravný klip Drone Bomb Me, jehož výrobu financoval právě Apple, protože rozpočet Anohni nebo jejího vydavatelství by na výrobu nestačil.

„Chtěla jsem, aby ten klip oslovil co nejvíc lidí, a pouze Apple mi na to mohl dát prostředky. Nikdo, kdo se účastnil natáčení, nedostal zaplaceno - s výjimkou kadeřníka. Celá ta věc vznikla v podstatě zadarmo, aby z ní na konci byl produkt, který jsme dodali exkluzivně Applu za zlomek ceny, než jakou by museli zaplatit, kdy si ji koupili jako reklamu. Což je samozřejmě přesně to, co to bylo -  ačkoli já sama jsem si to v té době nedokázala připustit,“ přiznává Anohni a popisuje situaci, kdy virální hit s miliony přehrání dnes hudebníkům nezajistí ani měsíční příjem.

„To, že jsem se jako politicky vyhraněný umělec nechala koupit, je pro Apple mnohem silnější reklamní nástroj, než kdyby si zaplatili sto spotů. Vytváří to falešný dojem, že je Apple progresivní instituce, že je inovativní a vzpurná, že stojí za umělci, že jí zajímají enviromentální otázky, že se stará o zaměstnance a komunity. Přitom jde spíš o McDonalda high-tech konzumu, který mimo jiné zbohatl na tom, co kdysi býval druhově rozmanitý hudební průmysl.“

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].