Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

Polsko: Kritický tisk, německý k tomu? Zdanit a vymazat

Morawieckého vláda postupuje podle osvědčeného receptu Viktora Orbána, jak ovládnout média v zemi

Polský premiér Mateusz Morawiecki a lídr strany Právo a spravedlnost (PiS) Jaroslaw Kaczynski
Polský premiér Mateusz Morawiecki a lídr strany Právo a spravedlnost (PiS) Jaroslaw Kaczynski

Minimálně co se týče epidemie, chodí z Polska záviděníhodné zprávy. Očkování tu jde také pomalu, ale přece jen svižnějším tempem než v Česku. V pondělí hodlá stát začít očkovat učitele. Nakažených je čtyřikrát méně než Česku a mrtvých je dvakrát méně. Přesně za týden vláda plánuje otevřít muzea, kina, divadla a sportoviště. Restaurace musí počkat, ale premiér Mateusz Morawiecki slibuje, že až se očkování rozeběhne plným tempem, dojde i na ně.

Mírný optimismus se ovšem mísí s rozhořčením nad nedávným rozhodnutím vlády strany Právo a spravedlnost (PiS) zakázat skrze rozhodnutí jí ovládnutého Ústavního soudu prakticky všechny interrupce v zemi. Je tu však ještě jedna podstatná novinka, která se jmenuje daň z reklamy. Jejím následkem by za rok, dva nebo tři mohli polští občané zjistit že už není jaké kupovat noviny a sledovat televize.

Dnes je polský mediální trh hodně pestrý a média stále ještě relativně silná. To se může velmi reálně změnit - a to je takřka určitě cíl vlády PiS, neboť zavádí novou daň přesně podle receptu maďarského kolegy Viktora Orbána, který nezávislá média ve své zemi až na pár výjimek ovládl.

Daň z reklamy velice jednoduše krátí zisky těch, kdo reklamu publikují. Poslední roky jsou pro polské noviny (a zčásti i televize) obtížný čas. Prodané náklady setrvale klesají. Přesto je na trhu ještě řada nezávislých listů s velkými redakcemi (něco jinde ve střední Evropě nevídané).

Je to tak i díky zahraničním, především německým vlastníkům, kteří polský trh ještě neopustili. “Německá média” jsou také oblíbený terč politiků PiS, kteří dlouhodobě slibuji “polonizaci” mediálního trhu a návrat novin, časopisů a televizí “do polských rukou”. Mnozí analytici soudí, že se to právě začalo dít.

Oslabené mediální firmy na hraně bankrotu jsou to jediné, co vládě PiS - pokud to skutečně chce - chybí k tomu, aby mohla pomalu začít mediální krajinu ovládat. Veřejnoprávní média vládě slouží způsobem, který hraničí až s groteskností, a PiS má k dispozici hodně peněz. V tomto případě státních. Petrochemický státní kolos Orlen nedávno převzal vydavatelství regionálních listů Polska Press. A silný, ovšem ovladatelný kapitál je to, co vládní strana k převzetí krachujících médií potřebuje. Stejným způsobem, zcela legálně a podle tržních pravidel ovládla devadesát procent médií v zemi strana Fidesz premiéra Orbána.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].