0:00
0:00
Z nového čísla13. 12. 20143 minuty

Vysoká hra trpaslíků

Závěrečný díl Hobita završuje zlatou éru filmové fantasy

Mnozí milovníci anglického spisovatele J. R. R. Tolkiena tvrdí, že poslední, třetí část filmové adaptace autorovy slavné knihy Hobit je nejvěrnější v poměrně dlouhé scéně na konci, kdy si čaroděj Gandalf jen čistí dýmku. Takových poklidných okamžiků tu ale není mnoho. Režisér Peter Jackson udělal z dětské knížky založené na hádankách, písních a několika morálních rozhodnutích třídílný superakční megatrhák.

Přesto se na žádný další film letos o Vánocích nebude po celém světě chodit víc než na Hobita: Bitvu pěti armád. Zakončení trilogie o putování hobita Bilba Pytlíka a trpaslíků za dávným pokladem sází právě na náležitou pompéznost a předpokládané tržby by měly dosáhnout přes miliardu dolarů. A přijdou i věrní fanoušci – i kdyby byli jen pohoršení a zvědaví, jak je možné z posledních pár stránek milé knihy vyrobit dvouapůlhodinový spektákl. 

Nebývalý úspěch díla z oblasti tzv. vysoké fantasy je přitom poměrně nový a bezprecedentní fenomén. Tento žánr dlouho nebyl považován za prestižní ani výdělečný. A změnil to až zmíněný Jackson, který začínal jako nezávislý tvůrce levných a krvavých hororů. Milovník Tolkiena nejprve monumentálním způsobem zfilmoval zásadní dílo anglického profesora literatury, třídílnou knižní ságu Pán prstenů, kde se odehrává boj dobra a zla symbolizovaného prstenem ve fiktivní Středozemi zaplněné rozličnými rasami a magií.

↓ INZERCE

Na trilogiii z let 2001–2003 pak navázal nynějším Hobitem, který byl napsán dřív. Jackson dostal fantasy na pozici, jaké dosáhly sci-fi ságy typu Hvězdných válek v sedmdesátých letech, komiksy typu Batmana v osmdesátých letech a korzárské filmy jako Piráti z Karibiku minulou dekádu. A dokonce šel dál – s posledním Pánem prstenů Jackson vyhrál jedenáct Oscarů, což žádný komiks ani sci-fi nemá, natož v kategorii režie a nejlepší film. Jak to, že jsme se poslední dekádu a půl tak toužili dívat na elfy, hobity, trpaslíky, skřety, čaroděje, mluvící draky a chodící stromy?

Proč fantasy fascinuje současného člověka? Jak se z fantasy stal globálně úspěšný filmový žánr? A jaká je jeho další budoucnost? Čtěte rubriku Téma v novém Respektu 51–52/2014, který vychází v pondělí 15. prosince (digitálně je nové číslo dostupné již v neděli po poledni pro čtečky Amazon Kindle nebo iPad/iPhone a v audioverzi). Součástí dvojčísla je i literární příloha.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].