0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Agenda12. 8. 20234 minuty

Podivný samizdat

55 let od invaze vojsk komunistického bloku do Československa: s historičkou Marií Černou z Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR o propagandistickém týdeníku okupantů Zprávy, který vydávala sovětská vojska za účasti československých kolaborantů.

Autor: Matěj Stránský

Ovládnout československá média se okupantům po invazi nezdařilo. Bylo to selhání jejich propagandistické strategie?

Záleží, v jakém časovém horizontu uvažujete. Pokud mluvíte o srpnu, září 1968, tak se jim to opravdu nepodařilo, stejně jako jim nevyšel zamýšlený politický převrat. Když se ale na celý proces ovládnutí země podíváte z dlouhodobějšího hlediska, je to jinak. Zhruba od září 1969 se na oficiální úrovni úplně převrací interpretace toho, co příchod vojsk znamenal, proč k němu došlo, co vlastně bylo pražské jaro nebo kdo je a kdo není kolaborant. V tomto smyslu propagační a politické působení okupantů uspělo.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Uspělo díky jejich vlastní propagandě šířené kanály, jako byla rozhlasová stanice Vltava vysílající z Drážďan nebo týdeník Zprávy, nebo díky tomu, že se nakonec podařilo zkrotit československá média?

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc