0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura25. 8. 201911 minut

Dejte to do trezoru

Před padesáti lety se na Barrandově začaly zakazovat filmy

Do kin už se nedostali. (Skřivánci na niti) • Autor: Profimedia, Mary Evans Picture L

Se vší pravděpodobností bude zakázán. Zatím nikdo nemá ponětí, jak bude cenzura fungovat, skrze koho a s jakou výdrží… Mluví se o šesti filmech. Kdekdo se mě ptá, co o tom vím. Nevím nic,“ zapsal si filmový režisér Pavel Juráček 29. října 1969 do svého deníku. Jeden z tvůrců československé nové vlny viděl pesimisticky osud svého právě dokončeného absurdního podobenství o politické nadvládě i lidské existenci Případ pro začínajícího kata. Jeho zápis trefně vystihuje nejistotu panující v Československu více než rok po okupaci země vojsky Varšavské smlouvy z 21. srpna 1968, po níž následovalo čištění společnosti od všeho v očích normalizátorů spojeného s reformním socialismem. Film byl nedílnou součástí procesu: pro snímky, které se rozhodli komunisté zakázat, se vžil termín trezorové filmy.

Případ pro začínajícího kata chvíli unikal
Případ pro začínajícího kata chvíli unikal
Případ pro začínajícího kata chvíli unikal
↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar
Ucho  • Autor: Profimedia.cz, AFP
Ucho
Ucho • Autor: Profimedia.cz, AFP

Případ pro začínajícího kata nakonec – k nemalému překvapení autora – zakázán nebyl. Přesněji řečeno ne hned. Premiéru měl v roce 1970 a v kinech zůstal dalších pět let. Drastičtější osud však potkal třináct jiných filmů. Skřivánci na niti Jiřího Menzela, Ucho Karla Kachyni nebo Archa bláznů Ivana Baladi se nikdy do distribuce nedostaly a na premiéru si musely počkat dalších dvacet let. Juráčkův deníkový zápis tak vypichuje ještě jednu podstatnou věc – nevyzpytatelnost rozhodování a nejasnost pravidel hry, kterými…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc